Vitamin kisokos őszre

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Az egészséges szervezethez, az ép immunrendszerhez elengedhetetlen a megfelelő vitaminbevitel. A vitaminok és ásványi anyagok hiánya különféle tüneteket okozhatnak, például fáradékonyságot, gyengeséget, étvágytalanságot és levertséget. Ősszel, a hűvös tél előtt ez különösen fontos dolog ugyanis ilyenkor a leggyakoribb a megfázás és az influenza. A vitaminraktárak feltöltése ebben az időszakban nehezebb, ugyanis a boltok polcain kevesebb zöldség és gyümölcs található, mint nyáron azonban még ilyenkor is akad forrás, ha tudjuk, mit kell keresni. Íme néhány tipp.

Alma: amellett, hogy nagyon finom, rengeteg hasznos anyag található benne. Tartalmaz B-komplex vitaminokat, amik szerepet játszanak a szorongás és depresszió enyhülésében. A zsírok, fehérjék és szénhidrátok lebomlását, ezzel energiát termelnek a szervezet számára. A- vitamin is van benne, ami a szem számára elengedhetetlen. A retina fényérzékenységéért felelős, ami miatt a szürke őszi és téli napokon, amikor kevesebb a természetes fény, nagyon hasznos lesz. Fontos szerepet játszik emellett a sebgyógyulásban is, mivel a hámsejtek növekedéséért, megújulásáért és osztódásáért is felelős. Segít regenerálni a bőrt, amikor leég. Az alma C-vitamin tartalma minimális. Jó hatással van az emésztésre a benne található ásványi anyagoknak köszönhetően. Ilyen a folsav, kálium, cink, magnézium és vas. Nyersen is fogyasztható, de finomabbnál finomabb ételek elkészítésére s kiváló, mivel a felhasználás során viszonylag keveset veszít hatóanyagaiból.

Szilva: nem tartalmaz telített zsírsavakat, kevés a kalória benne. Rostos gyümölcs, ami miatt átmozgatja a bélrendszert kitisztítja a vitamin a salakanyagokat a szervezetből, ezért kiváló a méregtelenítéshez. Rengeteg C-vitamint tartalmaz, ami az immunrendszert nagyon erősen támogatja. Antioxidáns anyag, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, illetve a rák kialakulásának kockázatát azzal, hogy a szabadgyökök károsító hatását segít megelőzni. Felnőtt embereknél hasznos lehet vérnyomás csökkentő hatása. Ezért a kálium felelős, ami a sejtek és testnedvek egyik összetevője.  Gyorsítja a sebek gyógyulását. Vas tartalma elősegíti az erythrocyták, azaz vörösvérsejtek termelődését. A benne lévő K-vitamin a csontok fejlődéséhez és a véralvadáshoz járul hozzá.  Emellett A-vitamin, B1-, B2-, béta-karotin, kalcium, foszfor és magnézium található meg benne.

Körte: immunerősítő C- vitamin, A-vitamin, B-vitamint és K-vitamin található benne. A K1-vitamin az érfal sérülésének összehúzódásában játszik szerepet, mert elősegíti a thrombocyták (vérlemezkék) tapadását, míg a K2-vitamin a csontsűrűség fenntartásáért felelős, ami 40-50 év felett nagyon fontos. A leukémiás sejtekben képes sejtelhalást előidézni és serkenti ezen sejtek önpusztítását. Csökkenti az érelmeszesedést, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kockázatát. Többféle ásványi anyag is található még benne. Vízben oldódó rostokban gazdag, táplálja a belekben lévő jó baktériumokat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Euphoria

Sárgarépa: rendkívül gazdag antioxidánsokban és béta-karotinban, ami A-vitaminná alakul, tehát a szemet és a bőrt táplálja. Kiváló alapanyag arcmaszkok készítéséhez is, ugyanis megtisztítja a bőrt, hatékonyan küzd a pattanások és az öregedés ellen bőrfeszesítő hatásának köszönhetően. A fogaink számára is elengedhetetlen, eltávolítja a fogkövet, kiegyenlíti a szájüreg ph értékét azzal, hogy erősíti a fogínyt és a nyáltermelést. A szájüregben lévő káros baktériumokat elpusztítja. C- és E-vitamin tartalma a haj erősödésében és a fejbőr vérkeringésének növelésében van fontos szerepe, ami elősegíti a haj növekedését, továbbá az őszölést is késlelteti. Az E-vitamin egy zsírban oldódó anyag, ami véd a szabadgyökök károsító hatásától. Az öregedési folyamatok gátlásában segít.

Sütőtök: nyolc féle vitamin van benne. Sárga színét szintén a béta-karotin adja, szóval ez is a szemünk egészségéhez járul hozzá. Gazdag A-, B- és C-vitaminban. Érelmeszesedés, daganatos, szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében segít. Ásványi anyag összetétele jelentős, magjában is számos hasznos anyag található. Ilyen a vas, kálium, magnézium, cink és omega-3 zsírsav. Erősíti a kötőszöveteket és gyulladáscsökkentő a benne lévő tokoferol. Jó hatással van a prosztatára, ami miatt korosodó férfiak számára ajánlott.

Az olajos magvakból is érdemes fogyasztani, azonban csak keveset szabad. Gazdagok ásványi anyagokban. A dió tartalmaz B1, B6 valamint rengeteg E-vitamint.

Végezetül pedig itt egy igazi őszi recept, egyszerű és gyors sütőtökkrémleves.

Hozzávalók: 1-1,5 sütőtök, 50 gramm vaj, 1 fej vöröshagyma, 7,5 dl víz, 1 db húsleveskocka

Elkészítés: a felvágott sütőtököt kisebb darabokban előmelegített sütőben megsütjük. A vöröshagymát apróra vágjuk és a vajon megdinszteljük. Egy fazékban a vizet felforraljuk és feloldjuk benne húsleves kockát. A sütőtököt összeturmixoljuk a leveskockás vízzel, majd ráöntjük a hagymára. Folyamatos kevergetés mellett felforraljuk. Pirított tökmaggal és baconnel tálaljuk.

1 thought on “Vitamin kisokos őszre

Comments are closed.