Veganuár kihívás

Mi a véleményed?
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

A veganuár kifejezés 2014 januárjában indult útjának, amikor is arra ösztönzik az embereket, hogy január folyamán 1 hónapig próbálják ki a vegán étrendet. Évről évre egyre nagyobb feltűnést kelt az esemény és már számtalan internetes tartalomkészítő foglalkozik a kihívással, amihez rengeteg civil ember is könnyedén tud csatlakozni. Ahhoz, hogy valaki sikeresen teljesítse ezt a hónapot, némi kutakodásra van szükség, így összegyűjtöttem néhány dolgot, ami a könnyebb elindulást segítheti. 

Előfordulhat, hogy valaki összekeveri a vegán és a vegetáriánus kifejezést. Egy vegán táplálkozású, növényi alapú ételeket eszik és nem fogyaszt húst, halat, tejterméket, tojást és mézet, míg egy vegetáriánus a húst és halat zárja ki az életéből. 

Miért is érdemes kipróbálni a növényi alapú táplálkozást? 

  1. Sok nagyüzemi állatot nagyon rossz körülmények között tartanak, így őket is kímélhetjük azáltal, hogy nem fogyasztunk semmilyen állati eredetű ételt. 

  1. Környezetvédelmi szempontból is sokat számít, ha megváltoztatjuk az étkezésünket. A bolygónk már így is elég nagy veszélyben van, így mi is segíthetjük megállítani a folyamatot. Például 1 kg paradicsom termeléséhez 214 liter vízre, míg 1 kg marhahús előállításához 15,415 liter vízre van szükség.

  1. Előfordulhat, hogy valakinek a súlyával van problémája vagy az egészségi állapotával nincsen megelégedve, ezeken a teljes értékű növényi táplálkozás segíthet, mert persze a hasábburgonya és a Mekis almás pite is vegán, de azzal nem segítjük elő az egészségünket. 

Az esetleges problémákat is szükséges megemlíteni, hiszen semmibe nem vághatunk bele tájékozatlanul. Bizonyos vitaminokra a vegán táplálkozás során kifejezetten figyelni kell, ilyen a kálcium, vas, B12 és D vitamin. Ezen vitaminokra minden esetben nagy hangsúlyt kell fektetni, kifejezetten a téli időszakban. A fehérjehiánytól is rettegnek a rendszeresen húst fogyasztók, azonban több növényben van fehérje, mint azt gondolnánk. 

A fehérjét könnyedén pótolhatjuk különböző magvakkal, mint például a tökmag, vagy a mandula. A mogyoróvaj is tele van fehérjével, a szóját pedig kifejezetten gyakran használják a vegán étkezésben. A szójáról itt található egy videó, hogy mi is a helyzet ezzel a hüvelyes terméssel, miért nem kell félni tőle.  

A kálciumot az előbb említett szójababban is találhatunk, de a brokkoli, csicseriborsó és a narancs is remek vitaminforrás.

Húst fogyasztók között is gyakran vashiány lép fel, de ezen a növények könnyedén segítenek, mint a szójabab, lencse, chia mag és a zabpehely .A szóját a D vitamin esetében is megemlíthetjük, úgy, mint a gombát, zabpelyhet és a narancsot is. A B12 vitamint a húsfogyasztás által juttatjuk a szervezetbe, de nem kell egy hónap miatt, minden nap elkezdeni szedni a B12 vitamint, hiszen csak évek során ürül ki a szervezetből. 

Miután tisztában vagyunk azzal, hogy mire kell odafigyelni, ezek mellett természetesen rengeteg előnye is van a növényi alapú táplálkozásnak az állatvédelem, környezetvédelem és egészségünk fenntartása mellett is. Csökken a krónikus betegségek kockázata, az elhízás, a magas vérnyomás, a szív és érrendszeri betegségek kockázata, továbbá esély az epekövek kialakulására, a II-es típusú cukorbetegség kialakulásának lehetősége és a daganatos megbetegedések is kevésbé valószínű, hogy kialakulnak. Természetesen ezek hosszú távon fejtik ki hatásukat, de valahol el kell kezdeni, esetleg csak 1 hónappal. 

Arra szeretnék bátorítani mindenkit, hogy vesse bele magát a kutatásba és keressen jobbnál jobb vegán recepteket. Nem szükséges megvenni a hús illetve sajt helyettesítő termékeket, egyszerű zöldségekből és gyümölcsökből is mennyei ételeket lehet készíteni. 

Nézzétek meg Norainspiration, a Tudatos Metropolita Steiner Kristóf oldalát vagy Madeleine Olivia youtube csatornáját akiktől én is gyakran lesek el egy-egy receptet.

EZT OLVASTAD MÁR?  Fáj – vagy mégsem? Mi is az a szimpátia fájdalom

1 hónap nem sok idő, de ha a január letelte után mégis nagyon hiányoznak a megszokott ízek, érdemes kipróbálni a különböző vegán készítményeket, vagy legalább heti 1-2 alkalommal húsmentes napot tartani az étkezésünkben. 

Korábbi cikkeinkben, már volt szó húsmentes receptekről illetve interjú is készült Fehér Kristóffal, aki a vegán étrendet követi. 

A kiemelt kép a a Veganuary facebokk oldaláról származik