Vegán menü – Még tart a veganuár kihívás

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

A veganuár kihívás még nem ért véget, így tovább borzolva a kedélyeket reggeli, ebéd, desszert és vacsora ötletek kerülnek rivaldafénybe. A kihívásba még most sem késő becsatlakozni, egy korábbi cikkben olvashattok róla. 

Reggeli

Egy végtelenül egyszerű, de annál finomabb reggeli ötlet az avokádókrémes pirítós. Mielőtt az avokádóval dolgozni szeretnénk érdemes megvizsgálni, hogy kellően megpuhult-e már, mert éretlen állapotában használhatatlan, legalábbis nagyon nehezen, így érdemes türelmesnek lenni. Az ábra jól szemlélteti, hogyan lehet megkülönböztetni a színükről.

Avokádós pirítós

Hozzávalók:
– 1 db avokádó
– só
– bors
– citromlé
– lilahagyma (opcionális)
– salsa szósz (opcionális)
– 4 szelet kenyér (pirítóssal a legfinomabb)

Elkészítés:

– A tökéletesre érett avokádót kivesszük a héjából, eltávolítjuk a magját. Egy villa segítségével pépes állagúra passzírozzuk, majd hozzáadjuk a sót, borsot, és citromlevet (aki a savanyúbb ízvilágot kedveli, egy avokádóhoz 2 evőkanállal tegyen, ellenkező esetben 1 is elég). 

– Amennyiben lilahagymát is használunk, apró kockákra szeljük és azt is az összepréselt avokádóhoz tesszük. Összekeverjük a krémet. 

– A kenyereket megkenjük a krémmel, majd ízlés szerint salsa szószt is csepegtetünk rá. Friss zöldségekkel már fogyaszthatjuk is.  

Ebéd

A magyar konyhából elmaradhatatlan kellék egy finom leves, ami ebben az esetben egy francia hagymakrémlevest takar. A második fogás egy egyszerű és ízletes gyros tál. A desszert a világ legfinomabb muffinja, ami elronthatatlan. 

Francia hagymakrémleves

A krémlevesek esetében nem szükséges tejszínt vagy tejfölt használni, önmagukkal is könnyedén sűríthetők, csak egy botmixerre van szükség. Olcsó és gyors étel, kollégiumba is tökéletes választás lehet, ha két óra között kell valamilyen ebédet összedobnunk. 

Hozzávalók:

– 4 db közepes vöröshagyma
– 2 gerezd fokhagyma
– kb. 1 liter víz
– 3 evőkanál olaj
– só
– vegeta
– szerecsendió, fehér bors (opcionális)

Elkészítés:

– A vöröshagymát karikákra, a fokhagymát apró kockákra vágjuk és egy edényben elkezdjük olajon pirítani. 

– Miután lassú tűzön megdinszteltük, a hagymákat felöntjük a vízzel. Ízlés szerint sóval, vegetával, szerecsendióval, illetve fehér borssal fűszerezzük. 

– Miután felforrt, botmixerrel pépesítjük, hogy krémes állagú legyen. 

– Pirított kenyérkockákkal vagy pirított magvakkal tálaljuk. 

Gyros tál

A gyros egyik fő alkotóeleme a hús, amit jelen esetben füstölt tofuval helyettesítünk (a Lidlben kapható a legolcsóbb és legfinomabb tofu). A szósz esetében a Dr. Oetker vegán tejföl helyettesítőjét használjuk, aminek megtévesztésig hasonlít az íze az eredeti tejfölre.

Hozzávalók:

– 1 tömb füstölt tofu
– 2 evőkanál gyros fűszerkeverék
– 1 közepes burgonya
– olaj
– jégsaláta
– paradicsom
– lilahagyma
– uborka
– vegán tejfölhelyettesítő

Elkészítés:

– A tofut érdemes használat előtt pár órával kivenni a zacskóból, hogy kiengedje magából a vizet. Amennyiben ez elmarad nem nagy probléma. 

– Kockákra vágjuk fel a tofut és egy tepsibe tegyük bele, majd öntsünk rá 2 evőkanál olajat és szórjunk rá 2 evőkanál gyros fűszerkeveréket. Előmelegített sütőben 180 fokon körülbelül 20-25 percig sülnek a kockák, de félidőnél vegyük ki és forgassuk át, hogy minden oldala ropogósra piruljon. 

– Szeljük vékony hasábokra a meghámozott és megmosott krumplit, majd tegyük egy tepsibe. Kevés olaj és egy kis só után betehetjük a tofu mellé a sütőbe sülni.

– Amíg a tofu és a krumpli sül, mossuk meg és szeleteljük fel a zöldségeket. 

– A tejfölt, ha sűrűnek találjuk, adjunk hozzá vizet vagy citromlevet. Ízlés szerint fűszerezhetjük akár kaporral vagy csípősre is ízesíthetjük chili pehely vagy darált paprika segítségével. 

– Miután a krumpli és a tofu is megsült, a szeletelt zöldségekkel együtt helyezzük egy tányérra és ízlés szerint meglocsolhatjuk a tejfölös szósszal. 

Muffin:

A muffin esetében igazán szabadjára engedhetjük a fantáziánkat, Steiner Kristóf receptje nem korlátol le minket. 

Hozzávalók (12 db):

– 2 bögre liszt
– 1 zacskó sütőpor
– 1 bögre cukor
– 1 kávéskanál fahéj (vagy szerecsendió, szegfűszeg, vanília, gyömbér stb.)
– 0,25 bögre olaj
– 1 bögre víz (vagy más folyadék, pl. növényi tej, meggybefőtt leve, narancslé, pezsgő stb.)
– 1 bögre finomság (csokoládé, magvak, mák, kókuszreszelék)

EZT OLVASTAD MÁR?  Gasztrohős és Netpincér Díj - Versenyben a pécsi Reggeli

Elkészítés:

– A sütőt előmelegítjük 180 fokra. 

– Az egyik tálban összekeverjük a lisztet, sütőport, fűszereket és a cukrot,  majd az 1 bögre finomságot is hozzáadjuk. 

– A másik tálban összekeverjük az olajat és a folyadékot. 

– A 2 tál hozzávalóit összeöntjük és finom mozdulatokkal összekeverjük.  

– Az előre kikent muffin sütőformába belekanalazzuk a masszát, de nem töltjük színültig a formákat, mert a sütőben fel fognak emelkedni. 

– Mielőtt a sütőbe tennénk, szórhatunk rá magokat, csokoládét vagy amiről úgy gondoljuk, hogy passzolna az édességünkhöz. 

– 22 percig sülnek a muffinok, de 15 percig nem nyitjuk ki a sütőajtót. Miután elkészültek 10 percet hagyjuk hűlni őket, majd ezt követően kivesszük a formákból. 

– Utolsó lépésként mázat is kenhetünk a tetejére, ami porcukor és víz keveréke. Egy bögre porcukrot vízzel hígítunk, de csak cseppentként, mert krémes állagot szeretnénk kapni. A masszát a kihűlt muffinok tetejére kanalazzunk és akár még tovább díszíthetjük egy-egy szem gyümölccsel. 

Vacsora

A serpenyőben sült zöldségek a világ legegyszerűbb vegán ételének számítanak és még jobb, ha wok serpenyő is van a kezünk ügyében. Bármilyen zöldséget felhasználhatunk, de vannak kifejezetten jó kombinációk, mint az lejjebb majd olvasható. Ahogyan Dr. Glózer Rita a Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék docense is elmondta, a növényi alapú táplálkozás egyik kulcsa, hogy bátran bánjunk a fűszerekkel. 

Wokban sült zöldségek bulgurral (2 adag)

Hozzávalók:

– fél brokkoli (kb 250g)
– 1 db répa
– 1 db kaliforniai paprika
– fél póréhagyma
– olaj
– bármilyen fűszerkeverék
– 1 bögre bulgur
– ízlés szerint só, vegeta, pirospaprika

Elkészítés:

– A bulgurt átmossuk, majd kétszeres mennyiségű vízben feltesszük főni és ízlés szerint fűszerezzük. Magába fogja szívni a folyadékot, nem olyan jellegű, mint a száraztészták, amikről le kell szűrni a vizet. Körülbelül 20 percig főzzük, amíg meg nem puhul.

– Megmossuk a zöldségeket, majd a brokkolit apró fejekre szedjük. Az alsó szárának a végéből épp csak az elszáradt részt vágjuk le, a többit vékony csíkokra szeljük. A répát, a kaliforniai paprikát is csíkokra vágjuk a póréhagymát pedig felkarikázzuk. 

– Vizet öntünk a serpenyőbe majd belehelyezzük a brokkolit és lefedve pár percig puhítjuk. Miután a víz elpárolgott, a brokkoli pedig puhább lett, óvatosan olajat öntünk hozzá és elkezdjük pirítani. Hozzáadjuk a fűszerkeveréket, de ízlés szerint később is kerülhet még rá. 

– Miután kissé megpirult, a brokkolihoz hozzáadjuk a répát, azt is pár percig sütjük. 

-Következőben a póréhagymát, végül pedig a kaliforniai paprikát adjuk hozzá a zöldségekhez. Amennyiben valaki nem szereti, ha egy kissé ropog a zöldség, tovább sütheti, de ha más azt szereti, hogy érződik a friss hatás, akkor nem szabad sokáig sütni őket. 

-Miután számunkra megfelelő módon megsültek a zöldségek, a megfőtt bulgurral együtt fogyaszthatjuk.

Ezek a receptek nem igényelnek nagy konyhai tudást, de annál finomabbak. Amennyiben elkészítettétek valamelyik receptet, küldjétek el a Pécsi Egyetemisták Magazinjának Instagram oldalára és stroyban megosztjuk őket.

Képek forrása: 2. , 3.

1 thought on “Vegán menü – Még tart a veganuár kihívás

Comments are closed.