Túraútvonalak látványosságokkal Pécs közelében 1. rész

A nyárnak igen meleg szakaszában vagyunk jelenleg, napok óta tart a forróság, és légkondi, ventilátor vagy medence nélkül nehéz kibírni ezeket a napokat. Azonban, amint néhány hűvösebb nap érkezik, érdemes kimozdulni a természet lágy ölére, szívni egy kis friss levegőt, megmozgatni végtagjainkat. Ehhez az egyik legjobb program a túrázás.

Az erdő nyújtotta árnyék, a társaság és a csodálatos látnivalók emlékezetessé tehetnek egy kis sétát a zöld környezetben, nem mellesleg pedig remek testmozgással is felér egy-egy útvonal teljesítése. Na, de merre induljunk? Mutatok nektek néhány gyönyörű helyet Pécs közelében, amit mindenképpen érdemes megnézni!

Babás-szerkövek, kolostorromok és a Sasfészek

A Mecsek nyugati részén járunk, a Jakab-hegyen, mely az egyik legismertebb része a Mecseknek, köszönhetően a varázslatos képződményeinek és elképesztő látnivalóinak. Utunkat több helyről is megkezdhetjük, például a Pécstől mindössze 12 km-re fekvő kis település, Kővágószőlős irányából, vagy Pécs Magyarürög nevű városrészéből. Kővágószőlősről indulva az út 5 km, és visszafelé ugyanazon az úton jutunk le a kiindulóponthoz amelyiken felmentünk, így összesen 10 km lesz a túra, míg Magyarürögről indulva 13,5 km-t kell sétálnunk egy körtúra-útvonalon, vagyis csak egy nagyon rövid részen haladunk át kétszer ugyanazon az úton. A látnivalók azonban nagyrészt ugyanazok. A Babás-szerkövek évmilliók alatt alakultak ki, köszönhetően a szél és a víz együttes munkájának. A vörös homokkőből álló szerkövek a monda szerint kővé vált emberek, innen ered a „babás” elnevezés.

túra

A túra során utunkat keresztezi a Jubileumi-kereszt és a Zsongorkői kilátó, mindkét helyről csodálatos kilátás nyílik a hegy lábánál elterülő falvakra. Túránk egyik állomása a rózsaszínes-narancssárgás vörös homokkőből felépülő sziklafal, melyből régen lépcsőket, sírköveket készítettek, a Sasfészek nevet viseli. A képződmény nevével ellentétben sast nem igazán láthatunk itt, viszont a látvány így is gyönyörű.

Utunk során érintünk egy tisztást, ahol megpihenhetünk, akár süthetünk is a kihelyezett tűzrakóhelyeken. A tisztás szomszédságában pillanthatjuk meg a pálos kolostorromot, mely a 13. században épülhetett. A rom bejárható, és egy rekonstrukciós fénykép is ki van helyezve, így be tudjuk azonosítani a különböző részeit.

Magyarürögről indulva néhány forrást és tavat is érint az útvonal, Kővágószőlősön viszont megtekinthetőek még egy 4. századi római villa és sírkamra romjai is. A túra egyébként meredek kaptatókat és lankásabb részeket is tartalmaz, úgyhogy a kellemes fáradtság a végére garantált, de mindenképpen megéri megnézni ezeket a látványosságokat.

A túraútvonalak részletes leírását itt találod: Magyarürögről indulva, Kővágószőlősről indulva.

Ágnes-vízesés, mésztufa lépcsők és a Mánfai-kőlyuk

Akárcsak a Mecsek nyugati, úgy a keleti részét is csodálatos természeti képződmények teszik varázslatossá. Számos túraútvonal közül választhatunk ezen a részen is, azonban most egy általam is bejárt utat mutatok be. Az útvonal Mánfáról, a Pécstől mindössze 15 km-re fekvő községből indul, ahol rögtön meg is csodálhatunk egy Árpád-kori templomromot, ugyanis innen kezdjük meg a körülbelül 8-10 kilométeres körtúránkat. A templom mellett parkolási lehetőség van, ha esetleg autóval érkezünk a helyszínre. A séta során a Melegmányi-völgyön haladunk végig, ami már önmagában is csodálatos a maga kis vízfolyásaival, azonban egy kis kitérővel eljutunk az Ágnes-vízesésig, ami a Mecsek legnagyobb vízesése a maga kb. 1,5 méteres magasságával.

túra

Az utat folytatva a Melegmányi-völgy mésztufa lépcsőin keletkező fátyolvízeséseket is megcsodálhatjuk az öreg tölgyesek és bükkösök által körbezárt szakaszon. A séta során megtekinthetjük az Anyák-kútját, melyet Csokonay Sándor építtetett és nevezett el beteg édesanyja gyógyulásának alkalmából. Továbbhaladva a Kánya-forrásnál kötünk ki, itt található a Mélyvölgyi-kőfülke is. Ezt a barlangbejáratot 1930-ban tárták fel, turisták számára azonban csak a kőfülke külső része tekinthető meg. Az utat a patakmeder mellett, mesés környezetben folytatjuk, míg el nem érünk egy újabb képződményhez, a Mánfai-kőlyukhoz. Ez a barlangbejárat a maga 6×6,5 méteres méretével egyedülálló a hegységben. A barlang ma már 180 méter hosszan feltárt, vizét vízgazdálkodási célokra használják.

A kőlyuk után folytatva utunkat elhaladunk a halastavak, majd a Cifra malom mellett, és visszaérkezünk a kiindulópontra, a templomrom mellé. Ez a túraútvonal az egyik legcsodálatosabb látványt nyújtó útvonalak egyike, köszönhetően a sok forrásnak, pataknak, és az elképesztő természet alkotta képződményeknek, amiket közben megtekinthetünk.

A túraútvonal részletes leírását itt találod.

Mindkét túra emlékezetes és egyedülálló élményt nyújt, és a Mecsek eldugott szépségeit tárja fel a túrakedvelők előtt, így mindenképpen érdemes legalább egyszer végigsétálni, és körültekintőnek lenni, hogy biztosan semmiről ne maradjunk le.