Tippek az ünnepeket követő hasfájás megszüntetésére

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Az ünnepi forgatókönyv általában minden családnál hasonlóan zajlik. Vegyük csak példaként a nemrég lezajlott karácsonyt. Összeülünk a rokonaink és szeretteink körében, háttérben a szépen feldíszített karácsonyfával, előttünk az ünnepi menüsorral és boldogan köszöntjük a szeretet ünnepét. 

A különböző, ízletes ételek megszámlálhatatlan mennyiségben sorakoznak fel előttünk, és az emberek többsége már előre izzad az előtte álló feladat teljesítésétől. Hiszen a karácsonyhoz hasonló ünnepek miről másról is szólnának igazán, mint az evés-ivásról? Azonban ennek elkerülhetetlen mellékhatása a kellemetlen hasfájás és a túltelítettség érzése. Az alábbi cikkben pár tippet sorakoztatok fel ezeknek a megszüntetésére. 

  • Kerüljük a túlevést

Persze ezt könnyű csak így leírni, viszont, ha épp a kedves nagymamáddal nézel farkasszemet, aki szerint az utóbbi hónapokban feledre fogytál és muszáj még enned, ember legyen a talpán, aki ezt képes megúszni. Valamint sokszor előfordul az is, hogy az ünnepi étkezések során a már megszokott ételek mellett, ínycsiklandozóan kinéző újdonságokat pakolnak az ember elé, amit a szemünk rögtön megkíván. A túlevés elkerülése érdekében kipróbálhatunk olyan trükköt, mint kisebb tányérból evés, hiszen így kisebb az esélye annak, hogy túl nagy mennyiségben szedünk ételt. Emellett gyakorta javasolják, hogy étkezés előtt igyunk 1-2 pohár szénsavmentes vizet, ezzel is könnyítve a gyomrunk munkáját.

  • Iktassunk be egy kevés, rostban gazdag ételt

Maguk az ünnepi fogások sose az egészségességükről és rostgazdagságukról voltak híresek. Éppen ellenkezőleg. Zsírban gazdag és erőteljesen fűszerezett főfogások mellé még jönnek a mennyei, de eléggé cukros desszertek. Valamint a hozzá fogyasztott italok se javítanak a helyzeten, hiszen az alkohol és mindenféle adalékanyaggal és színezékkel ellátott cukros üdítők sose voltak jó hatással az emésztőrendszerre. Ilyenkor, ha nem is rögtön, hanem 1-2 nap elteltével, de jelentkezik a hasfájás és emésztési problémák. Ezt orvosolandó, javasolják az étkezést követően egy pohár citromos víz megivását, illetve C-vitaminban gazdag gyümölcsök fogyasztását, mivel ezek nem csak az immunrendszert támogatják, de az emésztést is megkönnyítik. 

  • Igyunk nyugtató gyógyteát

A hasfájás ellen hatásos megoldást jelenthet a különböző gyógyteák fogyasztása, főleg, ha a gyógyszereket kerülni kívánjuk. Émelygés és hányinger csillapítására remek választás a borsmenta, citromfű-, illetve kamillateák. A kamilla megnyugtatja a gyomor nyálkahártyáját, míg a citromfű gyomorsavtúltengés esetén is használható. Ezeken kívül a zsályatea, ánizskaportea, valamint mentatea is jótékony hatással lehetnek, hiszen az ánizs görcsoldó, míg a zsálya megöli a baktériumokat. A köményből készült tea pedig serkenti a gyomornedv termelést és nyugtató, görcsoldó hatású, csakúgy, mint a már említett mentatea.  

  • Mozgás

Nem kell aggódni, semmi különösebben megeröltetőre nem gondoltam. Elég csak annyit tenni, hogy nem sokkal az étkezést követően teszünk egy kellemes sétát a környéken. Ezalatt kissé kiszellőztetjük a fejünket és többé-kevésbé megnyugszik a felkavarodott gyomrunk is. Viszont, ha nagyon fáj a hasunk, érdemes olyan pozíciót felvenni, amely a görcsöket enyhíti, például: feküdjünk oldalra és húzzuk a térdünket magunk alá. Az is hatásos, ha egy kicsit masszírozzuk a hasunkat, mivel ez segít az izmok ellazulásában. A masszázst lapos tenyérrel végezzük, körkörös mozdulatokkal a köldök körül, az óramutató járásával megegyező irányban. Emellett akár jóga, vagy a pilátesz is segíthet. 

  • Melegvizes palack vagy melegítő párna használata, illetve vegyünk egy kellemes forró fürdőt

Mind a két eszköz a fájdalom csillapítására szolgál. A melegnek görcsoldó hatásai vannak, hiszen felpezsdíti a vérnyomást és ebből kifolyólag az izmaink elernyednek. Hasonló okokból ajánlott egy kellemes forró fürdőt venni, sőt ehhez gyakran levendulát is ajánlanak nyugtató hatása miatt. Nem véletlen a mondás, miszerint: „Egy forró fürdő csodákra képes.” 

  • Pihentessük egy kicsit a gyomrunkat

A fárasztó ünnepi étkezéseket követően az a legjobb, ha pár nap erejéig diétázik egy kicsit az ember és kerüli a gyomrot megterhelő, zsíros ételeket. Ilyenkor az a jó, ha minél több zöldséget és gyümölcsöt és iszunk egy kis citromos-gyömbéres vizet levezetésképpen. 

A családi összejövetelek mindig is az ínycsiklandozó ételekről voltak híresek, melyek nem kímélik még a legkeményebbek hasát se. Ilyenkor jól jön, némi házi praktika a hasfájás és egyéb panaszok enyhítésére. Remélem a fenti tanácsok közül ti is találtok számotokra hasznosat, amivel messze űzitek a kellemetlen panaszokat.

 Források: 1, 2, 3

EnglishGermanHungarian