Tengerbe zuhant egy indonéz repülő

Mi a véleményed?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

2021. január 9-én a Jáva-tenger felett felszállás után nem sokkal, egy Boeing 737-500 típusú repülőgép eltűnt a radarokról. Feltehető volt, hogy a jármű lezuhant, vasárnap aztán halászok hívták fel a figyelmet a roncsokra, amelyen búvárok megtalálták az eltűnt gép regisztrációs számát. 

A Sriwijaya indonéz légitársaság SJ182 jelzésű járata szombaton indult Jakartából, a Soekarno-Hatta nemzetközi repteréről Borneó szigetére, amikor nem több mint 4 perccel felszállása után nyom nélkül eltűnt a radarokról. A Flightradar24 oldalán élőben lehet követni a levegőben lévő utasszállítókat, az ő adataik alapján a gép nagyjából egy perc alatt tízezer lábat veszített a magasságából (ez kb. háromezer métert jelent), és sebessége hirtelen 300 csomóról 100 csomóra csökkent, majd ismét nőtt, 350 csomóra. Végül helyi idő szerint 14:40-kor minden kapcsolat végleg megszakadt, megszűntek a radarjelek. Röviddel ezután hadihajókat és helikoptereket küldtek a repülő keresésére. Nagy segítséget jelentett a tengeren dolgozó halászok beszámolója, akik azt állították, látták a gépet villámként becsapódni, majd felrobbanni. A kutató és mentő testület egyik tisztje azt nyilatkozta, törmelékek vannak az egyik sziget környékén, pont ott, ahol a gép lekerült a radarról – erről felkerült egy videó is Twitterre. Ezeket a törmelékeket átadták később a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottságnak, majd a búvárok segítségével – akik rátaláltak a regisztrációs számra – bizonyossá vált, hogy az eltűnt gép valóban a tengerbe zuhant. Megerősítette ezt az indonéz közlekedésbiztonsági bizottság vezetője, Soerjanto Tjahjono is, aki azt is elmondta, két feketedobozt találtak, azonban nem tudja mikorra várható a hangfelvételek helyreállítása.  

A repülőn 56 utas, valamint 6 fős személyzet tartózkodott. Túlélőkről nincs hír egyelőre, több hullazsákot is elszállítottak már a helyszínről. A Sky News értesülései szerint a gépen tíz gyermek és egy csecsemő is utazott. A Sriwijaya legitársaság Twitteren elismerte a katasztrófát, és kiadott egy közleményt, amelyben azt írják a repülő megfelelő műszaki állapotban volt, valamint hogy a járat az időjárási viszonyok – pontosabban heves esőzések – miatt 30 perces késéssel indult a 90 percesre tervezett útra Pontianak felé. Részvétüket fejezték ki a családtagok, és barátok felé. A Boeing 737-500-as gép egyébként 26 éves volt, 1994-ben helyezték üzembe, a United és a Continental flottájában repült korábban, a Sriwijaya Air 2012 óta üzemeltette. 

Indonéziában két éven belül ez már a második légi szerencsétlenség volt. 2018. október 29-én 189 ember halálát okozta egy Boeing 737 MAX 8 típusú gép lezuhanása. Ezt az utasszállítót is egy indonéz légitársaság, a Lion Air üzemeltette, a járat Jakartából indult Bangka szigetére. A vizsgálatok itt kiderítették, hogy különböző műszaki és tervezési hibák miatt a rendszer úgy érzékelte a repülőgép átesett, és ezért lefelé nyomta annak orrát. Később kiderült, hogy pont ezek miatt a tervezési hibák miatt hallgatta el a Boeing a rendszer létezését (MAX típusú gépek sokáig nem is repülhettek Európa felett emiatt). Miután Etiópiában is lezuhant egy ehhez hasonló repülő (nem MAX, hanem egy régebbi, 737-500-as típusú), a gyártó beleegyezett, hogy 2,5 milliárd dollárt fizet a bűnügyi vádak rendezésére, amelyek a géptípus hibáihoz köthetők.  Lion Air balesetéhez egyébként hozzájárult a pilóták nem megfelelő felkészültsége, a dokumentációk hiányosságai, illetve a légitársaság karbantartó személyzetének hibája is. A pilótafülkében nagy volt a zavarodottság, nem tudták a sorozatosan felmerülő hibákat és vészjelzéseket megfelelő, koordinált módon kezelni. A fedélzeten 180 felnőtt, és 2 csecsemő, valamint 7 fős személyzet tartózkodott, sajnos mindenki életét vesztette. 

Az Aljazeera oldalán megtekinthető egy képsorozat a mostani katasztrófához kapcsolódóan.

A CNN oldalán is találni egy képes összefoglalót az eseményekről.

képek forrása: CNN, news.sky.com