Tedd le a telefont! (a cikk elolvasása után)

Mi a véleményed?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Úgy érzed, túl sok időt töltesz telefonoddal a kezedben az internetet és a közösségimédia-platformokat böngészve? Szeretnél ezen változtatni? A Társadalmi dilemma – a film, amit mindenkinek látnia kell című cikkem folytatásaként, most megtudhatsz néhány nekem bevált módszert, amik segítettek abban, hogy a lehető legkevesebbet használjam az okostelefonomat, és amelyek remélhetően neked is a hasznodra válnak.

Önellenőrzés

Mindenki tudja, hogy a közösségimédia-platformok napi több órás hasztalan görgetése teljesen időpocsékolás. Ennek ellenére szinte mindannyian ezt csináljuk. Hogy ezt megakadályozd, még kézbevétel előtt vagy a görgetésből feleszmélve felteheted magadnak a kérdést, hogy pontosan miért is van a kezedben a telefon. Hogy ha erre nem tudsz indokolt választ adni, mert nem tanulni, dolgozni vagy fontos kapcsolatot fentartani használod, akkor tedd el.

Továbbá érdemes néha megnézni, hogy az adott napon vagy héten pontosan mennyi ideig használtad a telefonodat, vagy egy azon futó alkalmazást. Erre az újabb modelleken a beállítások között a Digitális jólét, vagy hasonló elnevezésű menüpontba lépve gyorsan fényt deríthetsz. Ha pedig nem találsz ilyen opciót, akkor egyszerűen letölthetsz egy erre kitalált alkalmazást. Ilyen például a Smart Applock, ami ezt percre pontosan megmondja. Nekem néha, már annyi elég ahhoz, hogy a következő pár napban a kezembe se vegyem a telefont, vagy meg se nyissak egy adott alkalmazást, hogy meglátom 3-4 órát töltöttem vele aznap. De sajnos ez hosszú távon nem volt eredményes megoldás.

Korlátok

Érdemes térbeli és időbeli korlátokat is bevezetni. Térbeli korlát lehet, hogy nem viszed be a telefont a hálószobába vagy, hogy ha találkozol a barátokkal, akkor nem a kezedben vagy a zsebedben tartod az eszközt, hanem elteszed a táskád aljába. Időbeli korlát pedig lehet egy olyan szabály, hogy nem veheted a kezedbe a telefont reggel 9 előtt és este 8 óra után, vagy a tanulás időtartama alatt.

 Ha pedig csak egy bizonyos applikáció a probléma azt töröld le, vagy kevésbé drasztikus módszerként alkalmazz időkorlátot. Nekem ez egyszerűen önfegyelemből nem sikerült, ezért a fentebb említett Digitális jólét lehetőségeit kihasználva bekorlátoztam, hogy a függőséget okozó alkalmazásaimat naponta csak negyed órát használhatom, és hogy a képernyő idő nem lépheti túl a napi két órát. Így ha unalomból rá is nézek egy médiaplatformra, azt perceken belül be is zárom, nehogy elfogyjon az idő, vagy annak lejártával egyszerűen kidob a rendszer.

Értesítések kikapcsolása

Számomra a legnagyobb probléma az volt, hogy ha rezegni hallottam a telefonomat, vagy láttam, hogy felvillan a képernyő, mert értesítés érkezett, bármilyen jelentéktelen is volt, rögtön felkaptam a telefont, ami a kezemben is ragadt egy jó időre. Ezzel persze teljesen kizökkentett abból, amit éppen csináltam és gyakran a való világba visszatérve el is felejtettem, hogy hol is vagyok és mit is kéne csinálnom. Ennek megszüntetése céljából minden értesítést letiltottam, az email-eket leszámítva. Azt is csak a Neptun miatt nem mertem, mert akkor biztos kapok valami fontos értesítést az egyetemmel kapcsolatban, amiről rögtön tudnom kell. (Amúgy ilyen azóta sem történt.)

Tervezés

Egy szépen leírt vagy fejben gondosan észben tartott lista a napi és heti teendőinkről nemcsak a hatékonyságodat és összeszedettségedet növeli, de kisebb teret enged a halogatásnak és az időpocsékolásnak is. Ha pedig egyszer végre a lista végére érsz, akkor a jól megérdemelt pihenésedet remélhetően nem a telefonod nyomkodásával fogod tölteni. Ennek elkerülése végett érdemes kitalálni, hogy mivel jutalmazod meg magad a munka elvégzése után. Ez lehet egy fim a nap végén, egy kiadós fürdő, egy rég várt buli, vagy bármi, ami motivációt ad és nem köthető a mobilodhoz és a közösségi médiához.

Néha be se kapcsold

Érthető, hogy manapság már senki sem tud teljesen elszakadni okostelefonjától. Sokunknak kihívást jelentene akár egyetlen napig nem kézbe venni. Ha pedig mégis így tennénk, mert épp otthon vagyunk, és minőségi időt akarunk tölteni a családdal, vagy épp a koliszobába zárkózva a vizsgáinkra tanulunk, szinte biztos, hogy pont azon az egy napon keresne egy jó barát vagy a főnök valamilyen sürgős, csak általunk megoldható problémával és pont aznap hívna anya a kérdéssel, hogy élsz-e még. Válasz híján a következő hívás meg a rendőrségnek menne. Na jó ez azért túlzás. De érted. Ennek ellenére néha mégis érdemes kipróbálni a teljes digitális detoxot, ami nálam rend szerint igazán frissítő és élményekkel teli napot eredményez.

 

 

 

1 thought on “Tedd le a telefont! (a cikk elolvasása után)

Comments are closed.