Társadalmi dilemma – a film, amit mindenkinek látnia kell

Mi a véleményed?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Naponta mennyi időt töltesz azzal, hogy telefonoddal a kezedben böngészed az internetet és a közösségi média platformokat – pontosan milyen céllal is? Hogy valami érdekeset találj? Hogy kapcsolatban legyél a barátaiddal? Vagy azért mert a tudtod nélkül csapdájába estél egy tökéletesre alkotott algoritmusnak, ami arra lett kitalálva, hogy kihasználva a gyengeségeidet, mint a függőségre való hajlam és a megfelelési kényszer, egy nem valóságos világban tartson és olyan viselkedésre és döntésekre késztessen, mely egy manipulátor meggazdagodásához vezet.

Természetesen a modern technológia, mint az internet és az okostelefon, megjelenése rengeteg fantasztikus dolgot adott a világnak. Például nem kell heteket, hónapokat várni arra, hogy egy szerettünkről hírt kapjunk, még a hangját is hallhatjuk akár a világ túlfeléről is. A tudományok fejlődésében is nagy szerepet játszott, hiszen pillanatok alatt bárki számára elérhetővé váltak az új információk. Továbbá alapjaiban könnyítette meg mindennapjainkat és bővítette lehetőségeink tárházát. A probléma az, hogy az utóbbi 10-20 évben olyan gyorsan fejlődött ez a technológia, hogy az élet minden más területe fényévekre elmaradt tőle, így ez a terület szabályozatlan és ellenőrizetlen. Mindemellett az is érthető, hogy bár egy jó feltalálóban benne van a segíteni és változtatni akarás, természetesen a beleölt energiát és tőkét szeretné megtéríteni. És ha egyszer olyan lehetőséget talál, ami a mai törvények szerint teljesen legális, és nem hogy megélhetést, de dollármilliókat biztosít, arra valljuk be, nehéz nemet mondani.

Egészen tegnap estig én is egy naiv és tudatlan felhasználója voltam az internetnek és közösségi média platformoknak. Napi 2-3 órát is képes voltam eltölteni YouTube-ozással, a Facebook, az Instagram és a Pinterest hasztalan görgetésével. Gyakran előfordult, hogy semmi hasznosat nem csináltam egész nap, amit csak este vettem észre. Megszállottja lettem a mobilomnak, aminek mindig ott kellett lennie a közelemben, természetesen feltöltve és fájdalmat okozott, ha elfogyott a mobilnetem. Tudtam, hogy minezzel valami nincs rendben, mégis arculcsapásként ért a Társadalmi dilemma című Netflix által készített dokumentumfilm üzenete, mely pont az internet és közösségi média veszélyeire kívánja felhívni a figyelmet. Ezekről a veszélyekről pedig elsőkézből maguk a platformok fejlesztői és szakértői nyilatkoznak.

Többek között nyíltan kimondják, hogy szándékosan okoztak és okoznak függőséget, megszállottságot és alkalmaznak manipulációt, hogy fizető partnereiknek sikert biztosítsanak.

Tristan Harris a Google volt design-etikai szakértője és a Center for Humane Technology társalapítója, akit a Szilícium-völgy lelkiismereteként emlegetnek, egyike azoknak, akik elsőként hangoztatták a módszer etikátlanságát és hosszútávú veszélyeit. Véleményem szerint ő a film központi alakja, aki másfél óra alatt alapjaiban változtatta meg a gondolkodásmódomat. A film elején elhangzó, azóta ikonikussá volt gondolata:

„A történelem során még nem volt olyan, hogy 50 tervező, húsz és harmincöt közötti fehér férfiak Kaliforniában, olyan döntéseket hoznak, amik kétmilliárd életre lesznek hatással. Kétmilliárd ember gondolatait fogják befolyásolni, csak mert egy tervező a Google-nél megmondta, hogyan fognak működni az értesítések, amikre minden reggel ébredünk.”

A probléma nem az, hogy profitot akartak csinálni, hanem az ahogyan Tristan Harris további szavait idézve:

„A klasszikus mondás az: Ha nem fizetsz a termékért, akkor te vagy a termék. Sokan azt hiszik, hogy a Google csak egy keresőmező, a Facebook csak egy hely, ahol láthatom a barátaimat, meg a fényképeit. Csak azt nem tudják, hogy a figyelmünkért versengenek. Szóval a Facebook, a Snapchat, a Twitter, az Instagram, a YouTube, meg az ilyen cégek üzleti modellje a figyelem lekötése.”

Minél több időt töltünk ezeken a platformokon, annál nagyobb hatással van ránk és annál könnyebben képes befolyásolni döntéseinket és gondolkodásmódunkat. Ebben az sem segít, hogy olyan algoritmusokat használnak, melyek minket megfigyelve képesek fejlődni, egyfajta mesterséges intelligenciaként. Ezek folyamatosan megfigyelik tevékenységeinket. Hogy milyen videókat nézünk, melyik cikkeket olvassuk, de még azt is, hogy egy adott képet mennyi ideig nézünk. Ezeket az információkat felhasználva pedig egyre jobban kiismernek minket, majd személyre szabott tartalmat adnak: azt mutatják, amit látni akarunk, és amit látnunk kell, hogy minél tovább a képernyő előtt ragadjunk. Mindezt viszont nem a mi érdekünkben teszik, akik egy forintot sem fizetnek a használatért, hanem azokéban, akik több milliós összegeket fizetnek a figyelmünkért.

Tehát a platformok tulajdonosai az eladók és az áruikat vagy elveiket eladni kívánók a vevők, akkor mik vagyunk mi, felhasználók? A válasz egyszerű: a termékek. A vállalatok, ha nem is személyes adatainkért, de a figyelmünkért, időnkért, manipulálhatóságunkért fizetnek.

Erről Jaron Lanier a Miért töröld magad azonnal a közösség oldalakról? – 10 érv írója, így nyilatkozik:

„A magatartásunkban és felfogásunkban bekövetkező fokozatos, apró, észrevehetetlen változás a termék. Nincs más az asztalon, ami a termék lehetne. Megváltoztatják a szokásainkat, a gondolkozásunkat, önmagunkat.”

Ez a dokumentumfilm alapja, mely vonalon tovább haladva kifejtik többek között, hogy:

  • miért veszélyes ez nagyon a fiatal generációra

  • miért terjed a hazugság hatszor gyorsabban, mint az igazság

  • milyen hatással vannak az álhírek társadalmunkra

  • miért válik a társadalmunk egyre polárisabbá

  • hogyan képesek kormányok befolyásolni egy egész nemzet gondolkodását kizárólag a Facebookkal

  • ki áll mindezek mögött

  • hogy lehetséges, hogy a technológia még mindig exponenciálisan fejlődik

  • mindez milyen hatással van a jövőnkre

Arra viszont sajnos nem térnek ki, hogy egyszerű emberként a mindennapokban mit tehetünk saját magunk és környezetünk védelméért. Ezért folytatásként, a következő cikkemben arról fogok írni, hogy hogyan tudjuk, ha nem is megszüntetni, de a lehető legjobban visszafogni függőségünket és az időnkkel megfelelően gazdálkodva teljesebbé és produktívabbá tenni mindennapjainkat. Addig is buzdítok mindenkit, hogy szánjon másfél órát a Társadalmi dilemma című zseniális dokumentumfilmre és váljon tudatos felhasználóvá. Kimondottan ajánlom a szülőknek és gyermeket vállalni akaróknak, akik az elveszni látszó új nemzedékek őrei lehetnek.

Képek forrása:

https://www.netflix.com/browse

2 thoughts on “Társadalmi dilemma – a film, amit mindenkinek látnia kell

Comments are closed.