Stresszkezelési módszerek a vizsgaidőszakra

Mi a véleményed?
+1
2
+1
1
+1
+1
+1
+1
1
+1

Egyetemi életünk során számos nehézséggel találjuk szemben magunkat, amelyek leküzdésének hiányában nem tudjuk úgy lezárni szemeszterünket, ahogy azt elterveztük. Hamarosan kezdetét veszi a rettegett vizsgaidőszak a Pécsi Tudományegyetemen, mely hatalmas megpróbáltatásokat fog elénk helyezni.

A Közgazdaságtudományi Karon december 7-én írják meg a hallgatók első vizsgáikat. A Műszaki és Informatikai kar és a Művészeti kar december 25-én Az egyetem többi karán december 14-től kezdődnek a kollokviumok. Ezen időszak igazi stresszforrás a hallgatók számára. Túlterheltség, félelem, elvárás nyomja vállainkat. Részletesebben Az „egyetemi depresszió” c. cikkünkben olvashattok az előbb felsorolt állapotokról. A stressz által okozott panaszok megjelenhetnek szorongás, koncentrációs- és alvászavar, nyugtalanság, gyomorideg formájában. Ezt követi a túlzásba vitt dohányzás, valamint alkoholfogyasztás, amelyeket a jelenlegi járványügyi helyzet is fokozhat. Érezhetjük magunkon az átmenetileg alacsony libidót is. Ezeknek elkerülése véget hoztam nektek pár módszert, amelyeket vizsgaidőszakban szoktam alkalmazni, hogy az alábbi tüneteket kezelhessem és megtanuljak együtt élni az engem érő stresszel.

Önreflexió

Ha tisztában vagy saját képességeiddel, erőségeiddel és őszinte is vagy magadhoz, sokkal gyorsabban el tudsz jutni célodhoz. Nem kezdtél bele a tanulásba, viszont a számonkérés a nyakadon van? Ismerd fel a problémát, és tegyél ellene! Ha megtanultad az anyagot, ellenőrizd vissza tudásod. Hiszen csak magadat tudod meggyőzni arról ténylegesen, hogy készen állsz egy vizsgára. Erre csak akkor tudsz ráeszmélni, hogyha elismered tudásod, illetve magadat. A pozitív visszajelzés előnyöddé válhat.

Ne add fel, lesz még esélyed

Be kell vallanod magadnak, miért lett elégtelen a kollokvium. Nincs is annál rosszabb érzés, mint amikor szembesülsz azzal, hogy megbuktál. Hiába mutogatsz az oktatóra, az az eredményeden nem változtat, csak őrlődni tudsz rajta. Magadat se hibáztasd, lehet leblokkolt az agyad, túlságosan rágörcsöltél, nem olyan hangulatban keltél fel. Minden fejben dől el. Szorítsd össze a fogadat, állj neki újra, mert a következő alkalommal már menni fog. Az egyhelyben való toporgás nem fog előre vinni. Koncentrálj a megoldásra, ne a problémára! Így elkerülheted a nyugtalanságot.

Testmozgás

Stresszkezelés szempontjából mennyire jöhet nekünk kapóra, ha ideges állapotunkban ki akarunk rohanni a világból. Felszabadít, a komfortzónánkból is kiszakít, a problémáinkon egyaránt enyhíthet. Tanulásnál is kapóra jöhet. Fizikai aktivitás után fogékonyabb az agyunk, hiszen a testünk elfáradt. Így nincs erőnk a tanulást elkerülő pótcselekvésekre (kiviszem a szemetet, elmosogatok, kimosok egy adagot, port törölgetek). Fontos, memorizálás közben 20 percenként érdemes felállni kicsit nyújtózkodni, sétálni egyet, mivel a koncentráció addig terjed ki. Próbáljátok ki, nekem bevált! Ezzel enyhülhet a koncentrációszavarod.

Relaxáció

Az egyik legjobb stresszkezelő módszer a relaxáció. Egy-egy feszültség feloldó légzés kivitelezése csodákra lehet képes. Csukott szem és elernyedt izmok kíséretében egy aktív pihenő állapotról beszélünk, ahol a belső fókuszon van a hangsúly. Ezt lehet ülve vagy fekve elvégezni. Ennek elsajátítását meditációs hanganyagokkal, akár relaxációs YouTube videók segítségével tudjátok elérni. Azonban én is mindenki rendelkezésére állok, ha meg akar tanulni relaxálni, hiszen egyedül borzasztóan nehéz, főleg, ha instrukciók nélkül próbálkozunk. Akár tanulás vagy elalvás előtt érdemes alkalmazni. Így a gyomorgörcsöd enyhülésnek lesz kitéve.

Ne agyalj rajtuk

Biztos tapasztaltátok már, hogy egyszerre minden létező dolgon kattogsz a vizsgaidőszakban. Érdemes azzal a vizsgával, beadandó határidővel, gyakorlati teljesítéssel foglalkozni, ami a legközelebb van. Ugyanis miért terheljük előre magunkat az összes problémánkkal, hogyha elég az ajtónkon kopogtató időponttal foglalkoznunk 100%-osan. Mondhatni „feleslegesen” aggódunk. Persze, fontos, miszerint képben kell lenni, kevés idő telik el a két kollokvium között, ezért a helyzet magaslatán szeretnénk lenni mindenből. De az első legyen az a bizonyos ’legközelebbi’! Ez egy önmegnyugtató módszerként állja meg a helyét.

Tanulj belőle

Hogyha úgy érzed, változtatnál a dolgokon, máshogyan építenéd fel a szorgalmi időszakodat, majd a vizsgaidőszakon belüli tanulási stratégiádat, ismerd fel a problémát, és koncentrálj arra, hogy a következő szemeszterben ezeken módosíts. Tűzd ki magad elé céljaidat, valamint fogadd meg a magadnak adott tanácsaidat. Nincs semmi veszteni valód, a jobb eredmények függvényében lehet pont ezekre a változásokra lesz majd szükséged. Mindössze annyi a teendőd, hogy ne zárkózz el ezektől. Természetesen ehhez motiváció hiányában nem fogsz tudni eljutni. Végezetül, fogadjátok sok szeretettel néhán korábbi írásunkat és tanácsunkat a tanulással és a vizsgaidőszakkal kapcsolatban. Ezeket itt, itt, itt és itt érhetitek el. 

Mindenkinek sikeres, stresszmentes vizsgaidőszakot kívánok!

képek forrása: Pexels