PTE és a JESZ

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Az 1996-ban alakult, lassan huszonöt éves Janus Egyetemi Színházban jobbnál jobb darabokat játszanak. A társulatnak ’97 óta van önálló játszóhelye az egyetemen. A JESZ munkájának elismeréseként az egyetemi színház 2011-ben professzionális stúdiószínházat kapott a Zsolnay Kulturális Negyedben. Azóta ott dolgozik, ám a színházkedvelők sajnálatára 2020 tavaszán a járvány miatt sok előadást kellett elhalasztani, de ősszel a JESZ-ben is elkezdődött az évad. Létszámkorláttal, távolságtartással, maszkviseléssel, fertőtlenítéssel a színház igyekszik biztonságossá tenni a nézők számára az előadások megtekintését.

Az arab éjszaka

A színdarab egy panel tömböt mutat be, és több emeleten játszódik. Mindez körülbelül 8 méteren és 5 szereplővel. A darab alap koncepciója a mindennapi élet a panelházakban. A rossz lift, az állandóan basáskodó házmester, a döglesztő meleg. Sosem éltem panelban, de szinte minden ismerősöm ilyen környezetből ezekre panaszkodik. A teljes darab a polgári életen kívül rengeteg eufórikus képet is tartalmaz. Amíg van egy szál, ami a bosszantó elemeket mutatja be, és ezek egy lelkiállapot is tükröznek, mint például a kizártság addig egy másik szál elrepít minket két álomvilágba, melyekből felébredve a valóság és az álom teljesen összefonódik. Az utolsó cselekményszál pedig egy másik panel lakóját reprezentálja, aki egy kissé tesze-tosza férfi egy különös világban. Míg az elején egy sima lakos, a darab végére egy konyakosüveg tartalmává válik. Ez az üveg Franziska alkoholját tartalmazza, amit előszeretettel kóstolgat a lány. A történet főszereplője a gyakran feledékeny és álmodozó típus, ezzel a sztori tetőpontját megidézve. A főhősnő a darab első részében szinte csak alszik. Álmában egy herceg háremének tagja, míg a való életben Fatima nevű lakótársával él. Fatima szerelme egy másik panel lakója, aki mit sem sejtve a liftből kiszabadulva kedvese szobájába érve csak a lenge ruhás Franziskát találja, aki álmából felriadva a hárem nélkül aggódva kér segítséget Kaliltól, Fatima párjától. Fatima pont itt lép be újra a képbe, és itt kezdett el igazán pörögni a történet. Míg Kalil menekült a vérszemet kapott barátnőtől addig Franziska elkezdett agyalni, hogy mégis kikkel találkozott és nem értette, hogy egy álomvilágban volt az elmúlt pár percben. Eközben bepillantást nyerünk a gondnok álomvilágába, ahol felbukkant a régi szerelem a mindennapos rossz gondolatok és a magány miatt kialakuló gyenge depresszió. Az egész jelenet mintha több szereplős lett volna, mégis mindent a gondnok mutatott be, köztük a feleséggel folytatott dialógust is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Busójárás, a tél elűzése… vagy mégsem?

Véleményem

A színészgárda egytől egyig nagyszerűt alakított, és mindenki nagy erőbefektetéssel játszott. A feledékeny Franziskát Balog Zita Mária alakította, aki számomra a stáb fénypontja. A gondnok szerepét György Zoltán Dávid játszotta és az álomvilág jelenetével engem teljesen levett a lábamról. Kalilt, a liftben ragadt szerelmest, Czéh Dániel játszotta, aki gitárjával nagyszerűen festette alá az egész képvilágot. Fatimát, Hollósi Orsolya alakította, és a konyaklakó szerepében Nagy Henrik volt jelen. Sok színdarabot láttam már, viszont az Arab éjszaka számomra az év meglepetése volt, mind story vonalon mind színészi játékban is. A közönséget hallgatva a darab végén elég megosztóan vélekedtek. Ehhez szerintem sokat hozzátett az, hogy maszkban kellett végig ülni a teljes színdarabot, valamint az álomvilág és a valóság közti gyors váltás.  Aki szeret színházba járni, annak csak ajánlani merem az Arab éjszakát, ugyanis a JESZ csapata egy nagyszerű darabot fog bemutatni.

Kép forrása: pécsma.hu(Csortos Balázs)