Pécsi egyetemisták a gyermekekért – Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét program

Mi a véleményed?
+1
8
+1
1
+1
1
+1
+1
+1
+1

Tavaly egy diagnózis alapú roma felzárkózási stratégia indult el Magyarország 300 településén a Magyar Máltai Szeretetszolgálat modellje alapján. A Jelenlét program átfogó célja a leszakadó települések szociális- és infrastrukturális ellátottságának fejlesztése, valamint az ott élő emberek és közösségek életében pozitív, előremutató változások előidézése, a szükséges szakmai tudás, támogatások és szolgáltatások biztosítása, ezek beépítése a helyi települési-, és térségi közigazgatási rendszerbe és közösségi folyamatokba. A Jelenlét a Magyar Máltai Szeretetszolgálat szóhasználatában azt jelenti: jelen vagyunk a másik ember életében.

Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke szerint „a különböző időszakos tanfolyamok nem igazán célravezetők, arra van szükség – különösen a gyerekeknél –, hogy olyan emberektől lássák nap-nap után a követendő mintákat, akiket szeretnek. A nyomorúság sajátossága, hogy csak az adott pillanat számít, a nyomorúságban élő ember nem látja a másnapot, nem gondol arra, mit hoz a holnap. A horizontját ki kell tágítani, órákkal, majd napokkal, hetekkel. Ahhoz, hogy az első lépést megtehessük, meg kell értenünk azt a valóságot, amiben ő él. A megértéshez pedig tényleg közel kell menni a problémához, és ez egy hosszabb folyamat”.

A program a lehető legszélesebb eszközrendszerrel a gyermekekre fókuszál, a fogantatástól egészen a foglalkoztatásig, megoldást kínál a kora- és kisgyermekkori, az iskoláskori, szakképzési, foglalkoztatási beavatkozásoktól az egészségügyi és lakhatási elemekig.

 Ebbe a programba a Pécsi Tudományegyetem hallgatói is becsatlakoztak, akik szociális feladatokat látnak különböző településeken. Megkértük őket meséljenek a programról és tapasztalatikról, élményeikről.


Loósz Johanna (PTE-BTK) 

A Jelenlét programban fejlesztő foglalkozásokat készítünk szegregált települések gyermekeinek. Ahogy a program neve mutatja, a célunk az, hogy jelen legyünk az életükben, odafigyeljünk rájuk, és biztos pont legyünk az életükben. A foglalkozásainkban van sport, kézművesség, ismeretterjesztés, és sok-sok mese a kisebbeknek.  Például csináltunk nekik egy „beszélgetős ládát”, amiben olyan jégtörő kérdések vannak, amelyekkel társalgási szituációkat hozunk létre. Ezzel olyan kommunikációs mintákat kapnak a gyerekek, amelyekkel könnyebben kifejezik magukat a jövőben, megnyílnak nekünk, és egymásnak is. Egy másik programsorozatunk a „Nemzetközi Napok” voltak, ahol különböző kultúrákról meséltünk nekik, kvízekkel és játékokkal tarkítva. A programunk alapja mégis a személyes kapcsolat, amit most az online működés alatt is igyekszünk fenntartani a gyerekekkel.

Rónoki Bertalan (PTE-MIK)

Februárban csatlakoztam a programhoz. Cserkész múltam révén preferálom az emberi társas kapcsolatokat, ezért is döntöttem úgy, hogy hátrányos helyzetű gyerekeknek segítek. Kézműves foglalkozásokat tartok és meséket olvasok az óvódás korosztálynak, valamint sokat sportolunk, focizunk velük. Igyekszünk az idősebb korosztály számára felhívni a pályaorientációra is a figyelmet. Ha az ember szereti a munkáját, akkor megtalálja a helyét az életben. Szeretnénk megmutatni nekik azt, hogy a munka egyben öröm is.

Kelemen Rajmund (PTE-TTK)

Kis csoportos íjászati foglalkozásokat tartok a gyerekeknek Hiricsen. Ez a sport tökéletesen fejleszti a koordinációs képességeiket. Érdekes és örömteli látni, ahogy kijönnek lövöldözni, játszani, nem veszekednek, hanem magukra figyelnek, drukkolnak és segítik egymást, olyan mintha minden lövésükkel egy kicsit elengednének a minden napos stresszből, ami körülveszi őket.  Sok gyermek számára nehezen megy a huzamosabb ideig tartó koncentráció, ám úgy vettem észre, hogy edzésről edzésre egyre hosszabb ideig képesek gyakorolni és csak megoldandó feladatra, vagyis a cél el találásra összpontosítani.

Továbbá fut egy program a telephelyen, aminek a keretében a gyerekek kaptak egy névre szóló befőttesüveget, és ha minimum 10 percig olvasnak, gombokat kapnak cserébe, amiket a későbbiekben jutalomra válthatnak be, így motiváljuk őket, hogy bővítsék szókincsüket. Számos különböző egyetemi karról jöttünk, ezáltal nagyon színes tudást tudunk továbbítani feléjük. Sokan nem kapják meg azt a mennyiségű szeretet, ami kijárna nekik, de ha kicsit odafigyelünk rájuk, hamar barátságos viszonyba lehet velük kerülni, és százszorosan kapjuk vissza azt, amit nekik adtunk.

Bárány Miklós (PTE-TTK)

 

Úgy gondolom, hogy a leghatékonyabb dolog a cselekedve tanulás. Nem elmondjuk a lexikális tudnivalókat, hanem gyakorlatiasan állunk a gyerekekhez. Azzal hogy adok, nagyon sokat kapok is. Hatalmas élmény számomra is, amikor a gyerekek sikereket érnek el. Egy mentorált fiúnál például sikerült elérni, nemcsak azt, hogy sikerüljön egy tantárgya, hanem azt is, hogy abból jelesre teljesítsen. Informatikusként viszonylag zárkózottabb voltam, de a program nekem is segített, hogy nyissak a világ felé. Már hamar megtalálom bárkivel a közös összhangot, hatalmas szociális érzékenységet kaptam a gyerekek által. Korlátlanok a lehetőségeink, ésszerű keretek között ránk van bízva, hogyan és milyen módon milyen területen segítjük őket. Ez a program azért is fontos, mert nincsen annyi szociális munkás, mint ahányra valójában szükség lenne. Menjünk önkénteskedni, mert már egy-egy kedves szó és jóízű beszélgetés is csodákra képes.

További információkat a programmal kapcsolatban itt érhettek el.  https://jelenlet.maltai.hu/
Nézzétek meg a programmal kapcsolatos rövid videót is:

EZT OLVASTAD MÁR?  Honoris Causa professzori elismerés - Prof. Dr. Gál István