„Olyan márkát építünk, amely pozitív társadalmi hatással bír” – interjú Csányi Péterrel, a Vates alapítójával

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

A 2019-ben alapított vállalkozás mára óriási méretűvé nőtte ki magát. A Vates divatmárka kultúránk nagy költőivel fémjelzett termékeket árul, amely elsősorban ruházati termékekkel kezdődött, majd később faliképek, bögrék, telefontokok és maszkok is bekerültek a kollekcióba. Ezekről, valamint a márka létrejöttéről és annak céljairól beszélgettünk a márka egyik alapítójával, megálmodójával, Csányi Péterrel.

Először is meséljetek kissé magatokról. Honnan ismeritek egymást? Voltak már azelőtt is közös munkáitok?

Csányi Péter: Amikor eldöntöttem, hogy szeretném megalapítani a Vatest, akkor egy olyan társat kerestem magam mellé, akinek szintén van mélyebb kapcsolódási pontja az irodalommal, és ki tudja egészíteni az én képességeimet. Mivel egy gimnáziumba jártam Kemény Zsófival, aki slammer, így rajta keresztül kerestem társat magamnak. Azt gondoltam, hogy a slam poetry műfaja jó táptalaj lehet megtalálni azt a személyt, aki segít majd nekem felépíteni a Vatest. Ráírtam Zsófira, aki összekötött engem Bárány Bencével, akivel hamar egy hullámhosszra kerültünk, és a megkeresésem után egyből, 2019. februárjában el is kezdtünk együtt dolgozni a projekten. Bence hozta a grafikai tudását és a slam poetry közegben szerzett ismeretségeit, tapasztalatait, én pedig hoztam az ötletet és egy üzleti tervet. Előtte egyáltalán nem ismertük egymást, én láttam fellépni Bencét még slam poetry esteken, de csak az arcát jegyeztem meg. A korábbi ismertség hiányának ellenére a kezdetektől fogva jól kijöttünk egymással.

 

Honnan jött az ötlet erre a grandiózus vállalkozásra? Mi ösztönzött arra, hogy így népszerűsítsétek a költészetet?

Csányi Péter: Nekem középiskolában az irodalom volt a kedvenc órám, különösen a költészetet szerettem. Ady volt a kedvencem, az egyik sora pedig annyira közel állt a gondolkodásomhoz, hogy készítettem hozzá egy grafikát, amit rányomtattam egy pólóra. A Vates ötlete és neve már akkor megszületett bennem: egy olyan ruházati márkát láttam magam előtt, ami költőkből és verssorokból készít fiatalos, modern grafikákat. Azért gondoltam, hogy ez egy sikeres projekt lehet, mert az irodalom kiemelkedő része a magyar kultúrának, amit jól fémjelez pl. az, hogy nincsen magyar település Ady Endre vagy Petőfi Sándor utca nélkül. Irodalmat mindenki tanul az iskolában, így még a terméken szereplő költőinket sem kell bemutatni senkinek. A saját belső irodalom iránti rajongásom mellett pedig még volt pár más külső hatás is, amit fontosnak tartok kiemelni: akkoriban volt épp felfutóban a slam poetry, Akkezdet Phiai és egy azóta már egész nagyra nőtt, kultúrához kapcsolódó ruházati márka. Ezek együttes rámhatása indították el bennem az ötletelést a Vates kapcsán.

Bárány Bence, slam poetry előadó, a Vates társalapítója.

Hogyan jutott el az ötlet a megvalósításhoz?

Csányi Péter: Mivel nem tudtam, hogy mi az, hogy vállalkozás, ezért magával az ötlettel elég sokáig nem kezdtem semmit. Gimnáziumban más motivációim voltak: Londonba mentem egyetemre továbbtanulni, majd ezt követően ugyanott is helyezkedtem el egy nagyvállalatnál. Ahogy elkezdtem ott dolgozni, azt éreztem, hogy a nagyvállalati légkör minden vonzatában ellentétes azzal, ami én vagyok, így saját projekteken kezdtem el dolgozni. A Vates ötlete ekkor újból felmerült bennem, és hittem mind a megvalósíthatóságában és az értékében, így úgy döntöttem, hogy belevágok. Már elég határozott elképzeléseim voltak a márkáról, amikor kapcsolatba kerültem Bencével, de annak a ténye, hogy nem egyedül kellett dolgoznom a projekten, csak tovább növelte a motivációmat. 

Maga a Vates név önálló jelentéssel is bír. Hogyan lett ez a vállalkozásotok neve? 

Csányi Péter: A Vates nevet elsősorban a szimbolikus jelentése miatt választottuk, de emellett rövid, jól csengő és ráadásul magában a magyar irodalomtörténetben jelentős szereppel is bír. Ha váteszköltőkről beszélünk, akkor Petőfi Sándor és Babits Mihály képei derenghetnek fel előttünk. Mindketten tudatosan vettek magukra egy váteszi, vezetői szerepet, amikor a költői munkájukkal igyekeztek a saját elképzeléseik szerint terelni a kulturális közösségüket. Kettejük tevékenysége jócskán túlmutatott az irodalmon, történelmileg is meghatározó személyek voltak.

Ugyanilyen jelentést képvisel számotokra a márka is?

Csányi Péter: A mi esetünkben ennyire grandiózus célok nem lebegnek magunk előtt, de a tevékenységünkkel igyekszünk felnőni a Vates név szimbolikájához. Olyan márkát építünk, amely pozitív társadalmi hatással akar bírni, ezért nem csak gazdasági szempontok vezérelnek bennünket. Fontos, hogy mindenben, amit csinálunk, legyen mögöttes érték és tágabb cél – röviden ezt jelenti nekünk a Vates névvel járó felelősség.

Hogyan definiálnátok magatokat? Mennyire határozza meg a vállalkozás az életeteket?

Csányi Péter: Én vállalkozóként definiálom magamat. Alapvetően az irodalom szeretete számomra a világra való nyitottságot adta meg, ami egy budapesti gimnáziumból a világ egyik legjobb egyetemére vitt tovább. Nekem a benső tudásvágyam kielégítése és a saját képességeim fejlesztése az a két cél, amelyek meghatározzák az életemet. Ennek a kettő célnak a magasiskolája a vállalkozói lét: az a szintű kockázat- és felelősségvállalás és saját magunkra való utaltság, amik kiteszik a napjainkat vállalkozóként, hatalmas kihívást és fejlődési lehetőséget hoznak magukkal. A nagyobb tét miatt pedig a sikerélmény is sokkal nagyobb. Ha csak egy dolgot kellene mondanom, akkor számomra mindenekelőtt az önmegvalósításnak ezt a formáját jelenti a Vates

Hogy érzitek, milyen hatással van a hétköznapjaitokra?

Csányi Péter: Mivel komolyan vesszük a feladatainkat, és nagy céljaink vannak a Vatessel, így nagyban meghatározza a hétköznapjainkat is. Szeretünk dolgozni rajta, és folyamatosan nyitott szemmel járunk, hogy további fejlődési lehetőségeket építsünk be a már meglévő vállalkozásunkba. Vicces, hogy sok ember azért lesz vállalkozó, mert több szabadságot akar magának, mint amennyit egy nagyvállalatnál megkaphatna. Mivel igényli a többletmunkát, vállalkozóként sokkal többet dolgozunk. Viszont, ha valaki szereti azt, amin dolgozik, akkor nem érződik munkának. Mi többnyire ebben a szerencsés helyzetben vagyunk. 

Mi az a Vates Art? Ha jól tudom, ez már túlnőtt a ruházatokon való megjelenéseken. Mi volt ennek az oka, és mi volt vele a célotok?

Csányi Péter: A ruházati termékeinken megjelenített témák közötti átmenetet kezdetben az irodalom, majd később egy tágabb kör, a művészet és kultúra adták. Az, hogy művészeti témákat jelenítünk meg, az önmagában egy átdolgozás. Mi viszont szerettünk volna a művészeteken belül egy saját, kézzelfogható dolgot megalkotni. Ez a kreatív alkotói vágy és a saját művészet iránti rajongásunk hívták életre azt az ötletet, hogy a ruházati termékeink mellett faliképeket is megjelenítsünk a termékeink között. A célunk itt is az, hogy egyedi termékeket gyártsunk, amelyeknek a kulturális téma modern feldolgozása adja az értéket. A Vates Art faliképek arculatukban szerintem nagyban különböznek a ruházati termékeinktől, mert itt olyan grafikákat készítettünk, amelyek kifejezetten csak faliképként állják meg a helyüket.

Aki érdeklődőként ellátogat a honlapotokra, azzal szembesülhet, hogy a termékeitek között folyamatos bővítések figyelhetőek meg. Ez különösen hozzájárult a márka hírnevéhez. Mik voltak az utolsó ilyen nagy újításotok?

Csányi Péter: Folyamatosan dolgozunk a témáink kibővítésén, így egy nagyobb újítás volt idén év elején az, hogy művészeti tematikájú telefontokokat jelenítettünk meg. Ezeket követte februárban a minimalista, idézetes ruházati kollekciónk, majd pedig március végén a bögréink és új vászontáskák. Szeretünk új termékeket és új témákat életre hívni – a folyamatos megújulás fenntartja a lelkesedésünket, és általuk mindig új embereket tudunk megszólítani a márkánkon keresztül.

Termékeiteken egyértelműen prioritást élveznek a klasszikus költők. Emellett különböző fórumaitokon lehetőséget biztosítotok kortárs vagy akár fiatal, kezdő költőknek is, hogy közzétehessék műveiket. Mi ösztönzött erre titeket?

Csányi Péter: Kulturális márkaként fontos számunkra, hogy a gazdasági tevékenységeink mellett pozitív társadalmi hatásunk is legyen, így pl.: a márkánk elérését szeretnénk részben platformként felajánlani fiatal, tehetséges művészeknek. Ez kezdetben azt jelentette, hogy beküldhetett hozzánk bárki saját verseket, amelyeket mi megosztottunk a weboldalunkon. Sajnos egy idő után azonban már feldolgozhatatlanul sok művet kaptunk, és egyre több volt közöttük a minőségtelen, összecsapott munka, így úgy döntöttünk, hogy ezt a lehetőséget nem tartjuk fenn. Ehelyett tavaly és idén év elején is alkotói pályázatot hirdettünk grafikusok számára. Ennek részeként meghatározott témákban küldhettek be hozzánk műveket. Idén kb. 190 ember küldött be hozzánk mintegy 450 grafikát. Ezeket leszűkítettük egy 30-as listára, amelyeket online bemutattunk, és egy offline kiállítást is tervezünk, amikor majd lecsillapodik a COVID-helyzet. A grafikai pályázat azért jó, mert mi fel tudjuk használni a tág elérésünket arra, hogy tehetséges művészeknek adjunk megjelenést, illetve mi magunk is kapcsolatba kerüljünk olyan grafikusokkal, akikkel a későbbiekben együtt tudunk dolgozni a saját kollekcióink megvalósításában. Mi ez, ha nem egy win-win helyzet?

Gyakran kerül ki poszt tőletek egy-egy követőtök kedvenc idézetével ellátva. Mit gondoltok, mennyire fontos, hogy közvetlenül bevonjátok a követőiteket is?

Csányi Péter: Mi egy közösséget próbálunk építeni, amihez elengedhetetlen, hogy bevonjuk a követőinket. Az idézetes posztokkal a követőink meg tudják osztani a számukra kedves verseket vagy idézeteket, és ezzel gyakorlatilag ők is részeseivé válnak annak a folyamatnak, amivel értéket viszünk a minket követők mindennapjaiba. De ez nem csak a posztoknál szempont: több kollekciót is készítettünk úgy, hogy a követőink küldhettek be javaslatokat arra, hogy milyen idézetek jelenjenek meg a termékeinken. A vicces az, hogy az ilyesfajta közösségbevonás nem csak növeli a végső produktumunk értékét, de még nagyban meg is könnyíti a munkánkat, hiszen látjuk és tapasztaljuk, hogy mire van igény. 

Végezetül: milyen jövőbeni terveitek vannak? Milyen témában várhatók a következő újítások?

Csányi Péter: Legutóbb a magyar költészet napja alkalmából egy Fodor Ákos kollekciót jelenítettünk meg. Ezen kívül nagyjából egészen augusztusig be vagyunk táblázva új projektekkel: szeretnénk bővíteni az irodalmi és a MeseKollekciós vonalat is, valamint még rengeteg értékes kollaboráció van kialakulóban más kulturális márkákkal. Izgalmas jövő előtt állunk.

Köszönjük Csányi Péternek, hogy elfogadta a felkérésünket megkeresésünkre. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy az irodalom ne csak egy megfoghatatlan eszmeként lebegjen felettünk, hanem igenis egy velünk élő, elérhető tényként, ami szerves részét képezi kultúránknak.

Ha tetszett a cikk, látogasd meg a Vates honlapját, ahol számos egyedi ruházati termék közül választhatunk a számunkra legkedvesebb költőink arcával, idézeteivel együtt.

Vlasics Bálint