fast_fashion

Mi is az a fast fashion?

+1
0
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
0

Július elsejétől Magyarországon sem kerülhetnek forgalomba az egyszer használatos műanyag eszközök. Ezzel a lépéssel a környezetszennyezésen szeretnének javítani, azonban mi is élhetünk környezettudatosabban. Rengetegszer van olyan, hogy az emberek a zöldségeknél, gyümölcsöknél elveszik az ingyenes zacskókat nem gondolkodva azon, hogy az végül hova kerül. 

Mi köze ennek mégis a divathoz? A fast fashion nem más, mint olyan öltözékek, amiket Ázsiában gyártanak, előállításuk alacsony áron megoldható, így a fogyasztóknak sem kerül sokba a megvásárlásuk. Nem sokan vannak tisztában vele, de azok a ruhák, amiket a bevásárlóközpontokban találunk, ebbe a kategóriába tartoznak. Ilyen fast fashion márkák például a Stradivarius, Guess, Mango, H&M, Zara, Adidas. A magyar pénztárcának ezen cégek nem tekinthetőek egyértelműen olcsónak, azonban ezekkel találkozunk a plázákban, így ha már arra járunk, betérünk hozzájuk és vásárolunk is.

A fast fashion az 1990-es, 2000-es években robbant be, onnantól voltak képesek utánozni a nagy márkák stílusvilágát az ide tartozó vállalatok. A ruhák nagy része felesleges, a reklámkampányok elérik azt, hogy a fogyasztók úgy érzékeljék, szükségük van új termékekre. Egy olyan igényt, szükségletet alakítanak ki bennünk, ami előtte nem volt. A környezetszennyezés mértéke hatalmas, csak az olajipar előzi meg a divatipart.

A bolygónkra mért kár hatalmas, egy kiló pamut előállításához tízezer liter víz szükséges. A ruhák színezéséhez felhasznált festékek pedig a folyóvizekbe kerülnek. Azokat a termékeket, amiket nem sikerül eladni, azokat elégetik. Ezen folyamat alatt képződő füst a benzingőznél is károsabb. A termékek szállítása is meglehetősen nagy kibocsátással jár, így minél messzebb vannak a gyárak az üzletektől, annál rosszabbul járunk.

fast_fashion

A különböző hirdetéseken felül a közösségi média világa is meglehetős befolyással bír az ízlésünk felett. Az emberek különbözni szeretnének egymástól, kitűnni a tömegből, ehhez képest mégis a nagy többség ugyanazokban az üzletekben vásárol. A divat az önkifejezést hivatott előtérbe helyezni, ugyanakkor felmerül a kérdés, ha mindannyian ugyanazon fast fashion márkák ruháit vesszük, mennyire tudunk egyediek lenni?

Több tényező befolyásolja a fast fashion ruhák árát. Az alapanyag, az előállítás helyszíne és annak módja teszi lehetővé, hogy alacsony összeget fizethessünk a termékekért. A ruhák anyaga sokkal silányabb, mint a nagyobb divatházak termékeinél alkalmazottak. Az így elkészített áru minősége sem megfelelő, így nem csupán az új minták miatt fogjuk lecserélni, hanem a korai elhasználódás miatt is új ruhákat veszünk. A gyártás ázsiai országokba van csoportosítva, ahol a munkaerő hihetetlen alacsony fizetés mellett dolgozik. Ezen faktorok együttes fennállása biztosítja, hogy a nagyvállalatok magas profitokat termelhessenek. 

Eleinte évszakonként jelentek meg az új ruhák, míg mostanra akár havonta kettő vagy három váltás is előfordulhat az üzletek termékállományában. A Zarának például egy hetébe telik, hogy megálmodjon egy terméket, legyártsa azt és az üzleteibe kerüljön, ezzel szemben a nagyobb divatmárkáknak ez a folyamat akár hat hónapba is eltelhet. A gyors kollekcióváltások azt mutatják, hogy érdemes gyakran cserélni a ruháinkat, arra motivál, hogy divatosak maradjunk, így az újabbnál újabb termékeket vásároljunk. A vállalatok érdeke, hogy a ruháik hamar elkopjanak, tönkre menjenek, így azokat minél előbb másik ruhadarabbal pótoljuk.

Hogyan érik el mégis azt, hogy ne csalódjunk bennük és ne forduljunk el tőlük? Tulajdonképpen a kinézetük segítenek ebben, illetve az, hogy a piacon többen is ugyanazt a színvonalat nyújtják az adott árban, tehát nem tudjuk megtenni, hogy máshoz pártoljunk. Lehet, hogy egyszerre nem nagy összeget adunk ki a termékekért, de év végére összességében sok hiányzik a pénztárcánkból. Ugyanakkor úgy érezzük, hogy a változatosabb öltözködés jobban mutat, mintha kevesebb, de minőségibb ruhadarabba fektetnénk be. 

Ha jobban belegondolunk, akkor megfigyelhetjük, hogy a szekrényünkben található ruháknak csak egy részére lenne szükségünk. A klímaváltozás, a környezetszennyezés a mértéktelen fogyasztással hozható összefüggésbe. A kézenfekvő vagy egyszerű megoldás a fast fashion márkákkal való felszámolás lenne, ezáltal a túlfogyasztás problémáját is meg tudnánk oldani. Ez azonban nem ilyen egyszerű, mert így az ázsiai dolgozók helyzetén rontanánk, akik munkahelyüket veszítenék el és nem tudnának betevőhöz jutni. A megoldás itt is, akárcsak a műanyag eszközöknél, a fokozatosságban, illetve a közös összefogásban rejlik. Tegyünk együtt a Földünk jövőjéért!

Ha érdekel a fenntartható divat témaköre, akkor érdemes elolvasnotok Lengyel Zsanett írását is.

 

 

Felhasznált forrás: 1, 2, 3, 4, 5

Képek: kiemelt, 1,