depresszió

Mi az a nyár végi depresszió?

+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Egyetemista korunkban a stressz ismerős fogalom, vizsgaidőszakban és szorgalmi időszakban egyaránt előfordulhat, hogy a ránk nehezedő nyomással nehéz megbirkózni. Velem is megesett már, hogy egy-egy vizsga lelkileg megviselt és túlságosan is izgultam a megmérettetés előtt. Ugyanakkor vannak olyanok is, akik sajnos depresszióval küzdenek, mert úgy érzik, hogy túl nagy a rájuk nehezedő nyomás. 

 

Hogy jön ide a nyár végi depresszió?

Tulajdonképpen ekkor tör ránk a következő félévtől való félelem, illetve az is, hogy nem sikerült a szünet minden napját maximálisan kihasználni. Jelenleg az utolsó félévem előtt állok a Pécsi Tudományegyetemen pénzügy és számvitel szakon, és a barátnőm említette, hogy szomorúság kerülgeti és úgy érzi, hogy nincs is különösebb oka. A napokban fejezzük be a szakmai gyakorlatunkat és ezzel egyidőben dolgozunk a szakdolgozatunkon. Az előző vizsgaidőszak végeztével már bele is vetettük magunkat a szakmai életbe, így nem igazán volt alkalmunk a nyári meleget kikapcsolódásra használni. Belekóstoltunk a munka világába, és a szakdolgozat, államvizsga közeledtét csak most realizáltuk.

Ez a melankólia nem kimondottan csak az egyetemisták problémája, hanem bárki tapasztalhatja ezeket az érzelmet. Az iskolai rendszer eredményezi ezt, mert a nyár a vakációé, a pihenésé, az aktív vagy passzív kikapcsolódásé, és ennek lesz vége. Az is igaz, hogy amikor jól érezzük magunkat, akkor csak úgy repül az idő és pont ezzel szembesülünk augusztus utolsó heteiben. Úgy látjuk, hogy nem használtunk ki minden percet maximálisan. 

 

Évszakok változása

A nappalok egyre rövidülnek, a hideg és a sötét váltja fel a meleget és napos időszakot. Jön a munka és az iskola, és már előre tartunk tőle, ettől a gondolattól leszünk már idejekorán búskomorak.

A jelenlegi pandémiás helyzet is megnehezíti az utazást, az emberek szeretnek külföldre menni, azonban a koronavírus miatt sokkal bonyolultabb és költségesebb járni a világot. 

A téli időszak is gyakran depressziót vált ki az emberekből, ez még érthetőnek is tűnhet, elvégre a fagyos időjárás miatt nem szeretünk a szabadban, a barátainkkal időzni. Ilyenkor a meleg takaró alatt magányosan szeretjük a szabadidőnket tölteni. Hogy lehet, hogy a nyári melegben szomorkodjunk? Kialakult bennünk egy rossz érzés, ami a szeptemberi iskolakezdéssel, vagy a monoton munkával köthető össze, ilyenkor nincs szabadnap, nincs megállás. 

FOMO: Fear of missing out

A fiatal felnőtteknél a FOMO jelenik meg, ami annyit takar, hogy tartunk attól, hogy kimaradunk dolgokból. Az idő rohan, és nem élvezzük ki az életet maximálisan, túl sok energia megy el a tanulásra és munkára, mire észbe kapunk már megy is a „Málenkij robot” és nincs megállás. 

A közösségi média sem segít a problémán, azt látjuk, hogy sokan utaznak és gyönyörűbbnél gyönyörűbb képeket osztanak meg, míg mi otthon vagyunk. Egyfajta irigykedést tapasztalunk és mi is szeretnék felvágni valamivel. Azt érezzük, hogy mi nem jutottunk olyan szép vidékekre, mint mások, mi elmulasztunk egy újabb nyarat, ezáltal egy egész év megy kárba anélkül, hogy valamit lehúzhatnánk a képzeletbeli bakancslistánkról. 

depresszió

Mi a megoldás?

Tudatosítanunk kell magunkban, hogy nem tehetünk az ellen semmit, hogy a nyár véget érjen. Ugyanakkor pozitív gondolatokkal várhatjuk az ősz közeledtét, ezáltal áthidaljuk a nyár végi depressziót. Arra kell koncentrálnunk, hogy mik azok a dolgok, amiket szeretünk a közelgő évszakban. Ilyenkor találkozhatunk az összes egyetemi barátunkkal, megihatunk egy forró, gőzölgő teát a lakásban. Az őszi hónapokat gyakran az elmúlással asszociáljuk, a fák levelei elsárgulnak, lehűl az idő, kevesebb a napsütéses órák száma, de ez nem ok arra, hogy ne csináljunk olyan programokat, amiket nyáron is tennénk. Az időjárás megengedi, hogy kiránduljunk, sok időt töltsünk a szabadban. A fokozatossággal megkönnyíthetjük a változást.

Amennyiben tehetjük, meg kell keresnünk a szomorúságunk okát és megoldást keresnünk rá. Mit tehetünk annak érdekében, hogy az iskolai nyomást kevésbé érzékeljük, vagy kevésbé stresszeljünk a munkahelyi dolgainkon. Ha ezt megtaláljuk, akkor enyhíthetjük a depressziónkat. 

Véleményem szerint úgy kell tekinteni az új félévre, mint egy kihívásra, amit már vártunk. Teljes energiával kell belevetnünk magunkat a szorgalmi időszakba és így, hogy a jövőre fókuszálunk, ki tudjuk kerülni a negatív érzelmeket, vagy legalább csökkenthetjük azokat.

 

 

 

Felhasznált források:

1, 2

kiemelt kép, belső kép

1 thought on “Mi az a nyár végi depresszió?

Comments are closed.