lelki-egeszseg-vilagnap-pecsi-egyetemistak-magazinja

Ma van a lelki egészség világnapja!

A lelki egészség világnapját, minden év október 10-én ünneplik 1992 óta. A világnapot a Lelki Egészség Világszövetsége kezdeményezte és az elmúlt években világszerte számos szervezet csatlakozott a megemlékezéshez. Az érzelmi és lelki zavarok megelőzésének, megfelelő kezelésének, a mentális zavarokban szenvedők gondozásának és a mentális egészség javításának elősegítése céljából hívták életre. A kezdeményezés alapelképzelése a figyelemfelkeltés, valamint a pszichiátriai és pszichológiai problémákkal küzdők életéhez kapcsolódó előítéletek elleni harc, valamint a lelki egészség középpontba állítása.

Minden ember éltében az egészség a legfontosabb és ez gyakran egyértelműnek tűnhet számunkra, hogy épségben éljük a mindennapjainkat. Majd mikor jön egy évszakváltás és a hideg-meleg levegő keresztezi egymást, többnyire megfázás üti fel a fejét legtöbbünk esetében. Ilyenkor döbben rá az ember, hogy még egy ilyen „kis” betegség is, mennyire legyengít mind fizikailag, mind lelkileg. Amennyiben az egyik nincs meg, már borul a fizikumunk, a derűlátásunk, romlik a közérzetünk és lélekben is összeroppanhatunk. Ez a két elem összekapcsolva működik, ha az egyik romlik, a másik sem fog pozitív irányba mozdulni. Ezért fontos, hogy bármilyen problémánk is legyen vegyük komolyan, hogy mihamarabb visszatérjünk a boldog, tünetmentes élethez.

A mentális egészség 10 jele:

1.Pozitív énkép: a lelki egészség egyik jele az önmagunkról alkotott optimista kép és a képessége annak, hogy elfogadjuk és szeressük önmagunkat.

2.Integrált önmegvalósító személyiség: a lelki egészség másik jele, hogy képesek vagyunk vállalni önmagunkat és az elképzeléseinket. Lelki jóllétünket segíti a céljaink kitűzésének képessége, készségeink kibontakoztatásának vágya, illetve életünk lehetőségeinek kihasználása úgy, ahogy számunkra a legideálisabb.

3.Autonómia érzés: fontos az is, hogyan éljük meg a személyes szabadságunkat. Erre vonatkozik a tekintély és a körülöttünk élők elvárásaihoz való viszonyunk.

4.Általános alkalmazkodó képesség: az képesség, amikor alkalmazkodni tudunk, az élet folyamatos változásához és hullámzásaihoz. Életünk kihívásai és krízisei magukban hordozzák a fejlődés lehetőségét, azonban ehhez szükséges a rugalmasság, a leleményesség, a kitartás, a pozitív hozzáállás vagy az, hogy tudjunk segítséget kérni másoktól.

5.Örömszerzés képesség: a lelki egészség jelei közé tartozik még a képesség a köszönet adásra, és boldogság érzésére. Fontos, hogy megtaláljuk azt, ami örömöt okoz számunkra és rendszeresen be is tudjuk építeni a mindennapjainkba.

6.Interperszonális kompetencia: ez a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok kialakításának a képességére utal. A lelkileg egészséges ember törekszik a kapcsolataiban az oda-vissza egyensúlyra. Például, ha megkérdezi az egyik fél, hogyan telt a napja, akkor biztosan vissza is fog kérdezni, hogy a másik fél hogyan élte meg. Ennek magától értetődőnek kellene lennie, azonban sok esetben, már elmarad a visszakérdezés.

7.Érzelmi és motivációs kontroll: aki lelkileg egészséges, képes az érzelmei, és gondolatai szabályozására. Ezenfelül viselkedését is tudja kezelni, mivel ismeri önmagát és azt, ahogyan működik. Képes tehát uralkodni az érzésein anélkül, hogy elnyomná azokat.

lelki-egeszseg-vilagnapja-pecsi-egyetemistak

8.Intellektuális készségek: az értelem. Szellemi állapotunk az életünk különböző területeire hatással van, ezért is érdemes karbantartanunk folyamatos tanulással és önfejlesztéssel.

9.Építő attitűdök: azok a gondolatok és feltételezések, amivel önmagunkhoz és a környezetünkhöz viszonyulunk. A lelki kiegyensúlyozottság jele a pozitív hozzáállás másokhoz, saját életünkhöz, illetve a jövőnkhöz.

10.Produktivitás: a lélektanilag egészséges személyiség további jele, a képesség az alkotásra és saját munkánk gyümölcsének az értékelése. Életünkben szinte bármire tekinthetünk alkotásként, amit mi teremtettünk, legyen az magánéleti, munkahelyi vagy ezektől független eredmény.

Nyilván nem lehet mindig mindenből 100%-ot nyújtani, és nem úgy kell értelmezni, ha 10/9 igaz csak ránk, akkor mi lelki betegek vagyunk. Ezeket a jellemzőket kell folytonosan figyelembe vennünk, ahhoz, hogy tudjuk egy egészséges, boldog életet élünk.

A mentális rendellenesség 4 jele

  1. Deviancia: a megszokottól eltérő viselkedés. Társadalmi elvárásokhoz képest szélsőséges, szokatlan vagy bizarr viselkedésmód.
  2. Distresszkeltő: kellemetlen tüneteket okoz. Egy személyt nyugtalanítja saját viselkedése és rossz érzéseket okoznak számára gondolatai vagy érzelmei.
  3. Diszfunkcionalitás: a mindennapi élet felborulása. A tünetek felborítják az életvitelt, összezavarják a kapcsolatokat vagy a munkavégzést és összességében bomlasztóan hatnak a hétköznapi tevékenységekre.
  4. Veszélyeztetés: A pszichés zavarok legsúlyosabb jele az önsértő- vagy másokat veszélyeztető viselkedés, amely általában a gondolkodás zavarodottságának, a gyenge ítélőképességnek és a valóság félreértelmezésének a következménye.

Mint, ahogyan azt a mentális egészségnél is említettem egy jel önmagában nem elég. Ahhoz, hogy mentális betegségről beszéljünk, mind a négynek tartósan egyszerre jelen kell lennie. Ennek a bekövetkeztét pedig próbáljuk elkerülni úgy, hogy beszélünk a problémáinkról, annyiszor ahányszor csak szükséges. Jobb kint, mint bent.

EnglishGermanHungarian