autó

Szombaton rajtol a világ egyik leghíresebb autóversenye, a Le Mans-i 24 órás

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

A koronavírus járvány miatt 2020 után 2021-ben sem a szokásos június közepi időpontban tartják meg a világ második legrégebben megrendezésre kerülő autósport viadalát, a 89. Le Mans-i 24 órást. A verseny augusztus 21-én pontban 15:00-kor indul és másnap is ugyan ekkor fejeződik be.

A verseny két hónappal történő elhalasztását márciusban jelentették be. A szervezők abban reménykedtek, hogy augusztusban nézők előtt rendezhetik meg a versenyt, amely számításuk végül be is jött, hiszen szigorú előírások mellett ugyan, de látogatható a sportesemény. A mezőnyt összesen négy kategória alkotja, a csúcskategória az LMH, utána követi az LMP2, aztán a túraautókat felvonultató LMGTE Pro és LMGTE Am. Maga a versenysorozat a Hosszútávú autóversenyzés világbajnokságának része, amelyen a verseny hossza miatt dupla pontokat osztanak.

Egy csapatra három pilóta jut, akik felváltva teljesítik a 24 órás távot. A versenyzők között számos korábbi F1-es pilótát találhatunk, mint: Giancarlo Fisichella, Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima vagy Juan Pablo Montoya

Kategóriák bemutatása

LMH (korábbi nevén: LMP1)

Ez a kategória számít teljesítményben a legerősebbnek, ugyanakkor itt indulnak a legkevesebben. Mindössze öt autó alkotja a királykategóriát, ebből egy igazi gyári csapat van csak, a toronymagasan esélyes Toyota, mely két autóval indul. Ezt követi egy Alpine, valamint egy privát amerikai csapat két autóval, a Glickenhaus Racing. Jövőre az alacsony létszám miatt korszakváltás fog bekövetkezni, mert a költségek olyan mértékben szálltak el az évek során, hogy nem érte meg elindulni a nagy autógyártóknak. Korábban olyan konstruktőrök indultak itt (LMP1 kategóriában) mint a Peugeot, az Audi vagy a Porsche. Jövőre bevezetésre kerülő Hypercar csúcskategóriában ismét több nagy autógyártó fog részt venni, többek között visszatér a Peugeot, és a Ferrari is (2023-tól). Technikai értelemben az autók 680 lóerős hibrid autók, 1030 kg a minimum tömegük csúcssebességük elérheti a 350 km/h-t beállítástól függően

autó

LMP 2

Ezek az autók kinézetben nagyban hasonlítanak az LMH-s autókhoz, ám jóval olcsóbb felépítésűek és teljesítményben is szegényebbek. A kategória különlegessége, hogy két csapatot kivéve mindenki az Oreca 07-es karosszériát és a Gibson 4.2 literes V8-as motorját használja, amely közel száz lóerővel gyengébb, mint a fent említett hibrid autóké. Az erőforrás 530 lóerős benzinmotor, ami jóval többet fogyaszt, ezért többször is kell kiállni tankolásra, mint a csúcskategóriában. 25 darab autó áll majd rajthoz ebben a kategóriában és mivel gyakorlatilag mindenki ugyanazzal az autóval megy, a legkiélezettebb csata itt várható majd. Érdekesség, hogy a Richard Mille csapat 1-es rajtszámú autóját három női versenyző fogja vezetni, köztük az a Tatiana Calderón, aki korábban teszt pilótaként megfordult a Forma-1 ben is.

autó

LMGTE Pro és LMGTE Am

Ezekben a kategóriákban találhatóak a hagyományos túraautók, amelyek leginkább hasonlítanak az utcán is megtalálható sportautókra. A prokategória abban különbözik az „amatőr” kategóriától, hogy a gyári csapatok autói mérik össze erejüket, az Am-ban pedig a magánkézben lévő privát csapatok. Négy autó található ebben a kategóriában, a Ferrari 488 GTE Evo, a Chevrolet Corvette C8.R, és a Porsche 911 RSR, és Am-kategóriában az Aston Martin Vantage AMR.  A legérdekesebb csapat az amatőr kategóriában induló Dempsey-Proton Racing, aminek résztulajdonosa és csapatfőnöke az a Patrick Dempsey, aki korábban a Grace Klinika című sorozatban játszott meghatározó szerepet. Emellett pedig ő maga is megmérettette magát pilótaként először 2009-ben majd 2013 és 2015 között. Legjobb helyezése egy kategória beli 2. hely volt.

auto

Lebonyolítás

A verseny gyakorlatilag egy héten keresztül tart, de már egy hónappal korábban megkezdődnek az előkészületek, ugyanis a pálya nagy része közút. Emiatt ezeket a részeket nagyjából három héttel a versenyhét előtt lezárják, és kiépítik a szalagkorlátokat, bukótereket. Ezt követi egy ellenőrzés kettő héttel a verseny szombati rajtja előtt. A futamot megelőző vasárnap kezdődik meg a versenyhét egész napos teszt keretében. Ezt követi szerdán két szabadedzés és egy időmérő, valamint csütörtökön még két szabadedzés és a második időmérő. Furcsaság, de az utolsó szabadedzés előtt már ismerjük a rajtsorrendet, de tekintve, hogy ez egy 24 órát tartó verseny, a rajtsorrend gyakorlatilag semmit nem jelent. Szombat délelőtt még van egy 15 perces bemelegítő edzés ahol a végleges beállításokat lehet kipróbálni, majd 15:00-kor elrajtol a mezőny, egy egész napon át tartó kimerítő száguldásra.

auto

Érdekességek

  • A helyszíni nézők számára a verseny gyakorlatilag másodlagos jelentőségű. A pálya körül rengeteg koncert és szórakozási lehetőség található, a televíziós közvetítésben megfigyelhető, hogy amíg a startnál tömött lelátók vannak, este tíz óra környékén kong az ürességtől a főtribün, majd a befutóra ismét megtelik.
  • Az autókban egyedülálló módon található klíma, amelyet kötelező használni a verseny időtartama alatt, működését szigorúan ellenőrzik. Ha egy autóban nem működik a berendezés, akkor a versenyirányítás (vagy a csapat) kiinti az adott autót a boxba javításra.
  • Mivel az autókban elképesztően kevés hely van a pilótafülkében, ezért versenyző cserénél az LMH és LMP2 autóknál minden pilóta hozza magával a saját, méretre szabott ülését. Erről a MIKrofon Podcast 13. részében Varga Péter, a Porsche fő dizájnere is beszélt. (1:06:21-től)

A versenyt az Eurosport 1 és 2 felváltva, élőben közvetíti. A komplett verseny megnézését senkinek nem ajánlanám, azonban a rajtot, a naplementét és a pirkadati szakaszát a versenynek érdemes megnézni, mert általában ekkor van a legtöbb fordulópont, valamint természetesen a befutót.  Ekkor kiderül mely csapat emelheti magasba a győzelemért járó serleget.