kutatásra fel

Kutatásra fel

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

A tudományos kutatási tevékenységhez elhivatottság, sok-sok energia, de a lehetőségek széles ismerete is szükséges. Sokan akár már alapszakos koruk óta, vagy az egyetem korai szakaszában elkezdenek érdeklődni a kutatás iránt. A mostani cikkünkben azokat a lehetőségeket és tippeket gyűjtöttük össze, melyek alap-és mesterszakosok előtt is nyitva állnak és segítik a tudományos előmenetelt.

Tippek

Először is tudd, hogy a saját tudományterületeden belül mi az az altéma, mellyel elhivatottan szeretnél foglalkozni. Ebben segítségedre lehet olyan oktató is, akinek éppen az óráján elhangzottak indították el benned a gondolatot, hogy érdemes lenne kutatással foglalkoznod. Saját és szűkebb környezetem példáiból kiindulva, akár már az alapszak első félévében érdemes elkezdeni foglalkozni valamivel, hiszen gyakorlatban tudod megérteni, milyen is valójában egy diákkonferenciára felkészülni, írni a tudományos dolgozatot vagy egy publikációt. 

Másodszor érdemes tájékozódnod, hogy a saját szakodon milyen lehetőségek vannak. A szakkollégiumok, tudományos diákkörök, vagy egyéb tevékenységek szélesítik a látókörödet, illetve találkozhatsz hasonló érdeklődésű emberekkel, hallgatókkal, oktatókkal, akikkel egy-egy témában, elméleti kérdésben tudtok akár termékeny diskurzust folytatni. 

Olyan témavezetőt kérj fel, hogy egyengesse az utadat, segítse előmeneteledet, akivel könnyen tudsz együttműködni. Ezt persze érzem, hogy szinte evidens, de nem minden esetben. A jó oktató-hallgató kapcsolat elengedhetetlen ahhoz, hogy tudj segítséget kérni, megvitatni akár módszertani, elméleti szinten felmerült kérdéseidet.

kutatásra fel

Lehetőségek

  • Szakkollégiumok
  • Tudományos Diákkörök
  • Mentorprogramok (egyetemen és egyetemen kívül)
  • Ösztöndíjak
  • Diákkonferenciák

Elsőre talán túlságosan rémisztően hangszik némelyik lehetőség. Diákkonferencia… Kiállni sok-sok ember elé és bemutatni a tudományos dolgozatunkat nem könnyű. Ha valaki viszont tudományos karrierre vágyik, akkor meg kell tanulnia nyilvánosan könnyedén, vagy legalábbis gördülékenyen beszélnie egy közönséghez, akik lehet kérdéseket, észrevételeket fognak megfogalmazni. A PTE-n van lehetőségeket tudományterülettől függően egyes szakkollégiumokba benyújtani a jelentkezéseiteket, ahol egy kutatási témával tudtok foglalkozni és lehetőség szerint TDK dolgozatot készíteni és egyéb diákkonferenciákon megmérettetni magatokat. Számos tudományegyetemen vannak szakkollégiumok, akik sokszor rendszernek konferenciákat, hogy segítsék a diákjaik tudományos kibontakozását. Érdemes ezeket a lehetőségeket is kihasználni és akár más szakkollégiumok konferenciáin előadni. Nemcsak szuper ismeretségeket tudtok szerezni, de egy-egy szekcióban általában hasonló területről érkeznek hallgatók, így nagy valószínűséggel tudtok egymásnak tanácsokat is adni.

Azt tapasztalom, hogy a mentorprogramok eléggé népszerűek lettek, akár egyetemi, akár nem egyetemi szinten. Érdemes mindig nyitott szemmel járni ez ügyben, mert nagyon hasznos, amikor egy szakma neves képviselője mentorként van jelen egy feltörekvő tehetség mellett, de akár felsőbb éves hallgató társak is tudnak mentorként működni.

Ha tudománnyal foglalkoztok a graduális képzések során, akkor számos hallgatói kutatói ösztöndíjra tudtok pályázni, de a teljesítményetekre is tudtok igényelni plusz támogatást. Ezek azért nagyszerűek, mert segítik akár a szakkönyvek vásárlását, vagy az, hogy éppen el tudjatok utazni egy-egy konferenciára előadni. Ilyen például a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíj, vagy az ÚNKP-ösztöndíjak is. Szakonként, karonként is érdemes tájékozódni, hiszen szoktak lenni plusz ösztöndíjat, amik szintén ösztönzik a hallgatókat az igényes tudományos munkára.

Amit tanácsolni tudok, hogy érdemes olyan konferencián előadni, ahol konferencia kötetet is kiadnak. Nincs jobb érzés, mint egy friss és ropogós kötetet a kezetekben tartani, amiben friss munkátok olvasható. 

Tervezzetek!

A tervezés alatt azt értem, hogy legyen elképzelésetek arról, hogy mik a lehetőségek az adott tudományterületen. Doktori iskolába menni, kutatóközpontban elhelyezkedni? Vegyetek elő egy fehér lapot, és írjátok fel rá, hogy miért szeretnétek tudománnyal foglalkozni és milyen lehetőségek vannak az adott szakon, egyetemen, tudományterületen. Vagy éppen mik azok a lehetőségek, illetve tevékenységek, melyek közelebb visznek benneteket a célhoz. Legyen célotok! Például, ha alapszakos vagy, akkor lehet egy cél, hogy megírt egy tudományos diákköri konferenciára szánt dolgozatot. Ilyen egyszerű meghatározni a lépéseket. Meghatározni azonban nem elég, tenni is kell érte! A tudományos munka folyamatos kíváncsiságot és odafigyelést igényel bárki részéről. Ha mesterszak vagy osztatlan egyetemi szak után PhD-képzésre felvételitek, akkor, ha már korábban kiegyensúlyozottan foglalkoztatok egy tudományterülettel, akkor tudtok felmutatni olyan eredményeket (konferenciaszereplések, publikációk), illetve feltehetően rendelkeztek olyan elszántsággal, ami szükségeltetik erre a területre.

Kutatásra fel!

 

 

 

Képek forrása: pexels