Ismerd meg a Pécsi Tudományegyetem új hallgatói mentorait VI. rész -Interjú a Természettudományi Kar mentoraival

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Cikksorozatunk legutolsó részében a Természettudományi Kar legújabb hallgatói mentorait ismerhetitek meg. Csirke Andreával, Lukács Pannával, Fülöp Viviennel és Béres Andrással beszélgettünk. Andi ötödéves biológia-földrajz szakos tanárhallgató, Panna kémia, Vivi biológia  alapszakon tanul, míg András harmadéves és szintén biológia-földrajz szakos tanárhallgató.

 

Miért szerettél volna hallgatói mentor lenni?
Csirke Andrea: A beléPTEtő gólyatréninggel kezdődött az út, hogy hallgatói mentor szerepbe kerüljek. Szeretem és igyekszem is saját határaimat feszegetni, hiszen ez önmagam megismerését és fejlődését segíti, ezért is éreztem, hogy a beléPTEtő gólyatréninget levezényelni egy nekem való kihívás. Ehhez a feladathoz egy interjún kellett először is megfelelnem, ahol a program vezető oktatói felhívták a figyelmemet a PTE Mentorklub adta lehetőségekre. Tanárszakosként mondhatni genetikailag kódolva van bennem a segíteni akarás, ráadásul erős benyomásaim születtek a gólyalét nehézségeiről az egyetemi tanulmányaim kezdetén. Így 5 évvel később már jócskán van tapasztalatom az egyetemi életről, ami tökéletes mankót nyújthat egy kóborló elsős vagy a feladatok tengerében fulladozni látszó felsőbb éves számára.

 

Lukács Panna: Elsősorban a segítő szándék vezérelt, illetve, hogy megismerkedjek az új kémiás TTK-s csapattal. Új kapcsolatokat szeretnék szerezni, hiszen ezek szerintem elengedhetetlenek az egyetem teljesítéséhez.

Fülöp Vivien: Az első év nehézségei után tudtam, hogy kell még kapaszkodó nemcsak a gólyáknak, de a szaktársaimnak is, így mikor láttam, hogy van egy ilyen lehetőség tudtam, hogy ezzel lehetek segítség.

Béres András: 2018 óta vagyok TTK-s. Első évemben részt vettem mentoráltként egy másik mentorprogramban, nagyon sokat segített, hogy tudtam valakitől kérdezni, ha megakadtam. Tanárszakosként örömmel tölt el, ha segíthetek valakinek bármilyen formában és ettől neki jobb lesz. Emlékszem az első évemre, nagyon nehéz volt eligazodni abban, hogy mit hogyan kell intézni, mi mit jelent. Harmadévesként már túlvagyok 4 vizsgaidőszakon, rengeteg sikeren és kudarcon. Nagyon szívesen segítenék másoknak, hogy ne essenek azokba a hibákba, amikbe én és ha mégis valami kudarcban lenne része valakinek, szívesen segítenék hogyan oldhatják meg.

Véleményed szerint milyen tulajdonságokkal rendelkezik az ideális mentor?
Csirke Andrea: Az ideális mentor sokféle lehet, akárcsak azok a hallgatók, akikkel találkozni fogunk munkánk során. Néha az a jó, ha a mentor beszédes így elősegíti a kommunikációt, olykor az a jó, ha csak értelmesen hallgat és hagyja a mentoráltat kibontakozni. A legjobb az, ha egy mentor képes gyorsan feltérképezni, hogy milyen típusú emberrel áll szemben és ennek megfelelően alkalmazni a kommunikáció különböző lehetőségeit. Nagyon fontosnak tartom a rugalmasságot és a precizitást, hiszen ha valaki veszi a bátorságot, hogy egy számára (még) idegennel kezdjen beszélgetni, kérdezni, akkor cserébe elvárja azt, hogy helytálló információkat kapjon és érezhesse azt, hogy igen a mentornak fontosak a problémáim és minden követ megmozgat, hogy segítsen nekem.

Lukács Panna: Nem gondolnám, hogy létezik egyfajta ideális mentor, hiszen a mentorált problémáitól függően más és más személyiségjegyekkel, élettapasztalatokkal rendelkező emberre lehet szükség. Azt tudnám „ideális” mentornak lefesteni, aki ezekhez a problémákhoz mérten keresi, nyújtja a szükséges segítséget, tanácsot, irányít a megfelelő személyhez. Magam részéről nagy adag kreativitással lendülettel, öniróniával, és diszkrécióval várok mindenkit szeretettel, aki kérdezni szeretne, tanácsra egy jó beszélgetésre vagy bármi egyébre van szüksége.

Fülöp Vivien: Türelmes, tele van empátiával, kooperatív, segítőkész, kreatív.

Béres András: Tapasztalat, tájékozottság, empátia, segítőkészség. Most csupán négyet emeltem ki, amik talán számomra a legfontosabbak, de természetesen ennél sokkal több szükséges.

Az online oktatás és a távvizsgázás terén milyen tanácsokkal látnád el a gólyákat?
Csirke Andrea
: Az egyetemen általánosságban fontos az, hogy nem szabad magunkat izolálni. Minden akadály sokkal egyszerűbb, ha nem egyedül kell vele megbirkóznunk. Vannak olyan szituációk, amikor csak egy kis információ kell, egy teremszám, egy időpont, egy oktatónév vagy egy jegyzet. PTE-s pályafutásom alatt tapasztaltam, hogy sok kurzuson kell csoportban vagy párban dolgozni, ami nyilván egyedül kivitelezhetetlen. Utóbbi években felfedeztem a csoportos tanulásban rejlő erőt. Az aktuális helyzetben az online oktatásban kivitelezhetetlennek látszik a csoportos tanulás, viszont számos felület van, ami ugyanolyan körülményeket tud teremteni, mint a személyes kontakt. Egy videóhívás, közös jegyzetkészítés. Mindezeknek csak a fantázia és a hajlandóság szabhat határt. Az online oktatástól nem kell félni. Nyilvánvalóan vannak előnyök és hátrányok is, de az oktatók is azon vannak, hogy minden segítséget megadjanak a sikeres vizsgázáshoz. A Mentorklub igyekszik segíteni az oktatókkal való kommunikációs nehézségek leküzdésében is. Viszont saját magunkat is tartanunk kell ahhoz, hogy otthon is elvégezzük azokat a feladatokat, amiket személyes jelenléttel is kellene. Ha nem tervezünk előre könnyen elcsúszhatunk a laza otthonlét és a tennivalók között. A Mentorklubbal igyekszünk ezekhez a tervezgetésekhez is nyújtani valami kis fogódzkodót.

Lukács Panna: Mindenképpen tudatosítsák magukban, hogy ez egy átmeneti kihívásokkal teli időszak nekik is és a tanároknak is. Nagyon nehéz gép előtt végig ülni 90 perces, esetleg hosszabb előadásokat, nekem szokott segíteni a koncentrálásban, ha online órák között mozgok egy kicsit, akár jóga, vagy egy kardióedzés is szóba jöhet. Távvizsgázásnál a vizsga előtt kicsivel már ajánlott bejelentkezni a megfelelő platformra, nyugodt környezetet keresni és minden szükséges eszközt előkészíteni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Scientificus - Dr. Gál István: Magyarországon alig-alig volt pénzmosási ügy, de ez mára megváltozott!

Fülöp Vivien: Nagyon fontos az online oktatásban, hogy tartsuk az időbeosztásunkat. Nagyon könnyű felhalmozni a tanulnivalót vagy a megnézendő előadásokat. Az online vizsgázásnál szintén fontos hogy jól osszuk be ezt az időszakot, minden vizsgának megvan a felkészülési ideje és az utána szükséges regenerálódási ideje, így fontos hogy ne az utolsó 2 hétre tegyék a vizsgákat. Ami még a vizsgáknál nagyon fontos gondolat gólyáknak: magatoknak tanultok, nem a kreditért, nem a jegyért vagy az átlagért, később csak hasznotok lesz abból, ha önerőből tesztek le egy vizsgát.

Béres András: Saját tapasztalatból tudom, és tapasztalom jelenleg is, hogy nem szabad azt megtenni, hogy „ah, felveszik ezt az órát, majd visszahallgatom máskor”. Ha valaki képes addig ezeket elhalogatni, mint én, így a zh-k küszöbéig, akkor eléggé kaotikus helyzet alakulhat ki.  Javaslom, hogy minél előbb jegyzeteljenek ki minden előadást, és próbáljanak egy napi rutint kialakítani. Segíthet az is, ha van egy kis tanulósarok, ahol csak tanul az ember. Próbáljon meg mindenki üzletelni jegyzetekkel a szaktársakkal és nyugodtan segítséget kérni akár hallgatótársaitól, akár a tanároktól.

Van bármi, amit másképp csináltál volna, ha most lennél elsőéves?
Csirke Andrea
: Az akkori énem olyan volt, amilyen. Nagyon jó lett volna más tulajdonságokkal rendelkezni, de ezen akkor sem tudnék változtatni, ha visszamennék az időben. Nagyon nehéz volt kapcsolatokat építeni, annak ellenére, hogy születésem óta pécsi vagyok, nem ismertem senkit az egyetemen. El sem tudom képzelni, annak, aki elsős és a város is új, neki milyen nehéz lehet. Ugyan nekem is volt egy másik mentorprogram által mentorom, nem voltam vele túlságosan kisegítve. A Mentorklub más. Az én gólya évem nem volt könnyű, de most itt a lehetőség, hogy másnak megadhassam azt a segítséget, ami nekem borzasztóan hiányzott. Szükségem lett volna arra, hogy valaki néha megfogja a kezem és mutassa merre kell mennem. Az én kezem most már itt van a Mentorklubban életmentésre készen.

Lukács Panna: Őszintén, nincs. Visszagondolva nem kellett volna ennyire stresszelnem a zh-kon, vizsgákon, de abban a helyzetben ez nem lett volna kivitelezhető. Amire viszont érdemes figyelmet fordítani, hogy egyensúlyban legyen a szociális életünk és a tanulás, bár legtöbb esetben, ahogy eddig láttam ez idővel magától kialakul.

Fülöp Vivien: Ha most lennék elsőéves, jobban figyelnék a tanulási módszereimre, ezeken nagyon sok múlik.

Béres András: Talán nyitottabbnak kellett volna lennem.

Várod már a mentori tevékenységed elkezdését?
Csirke Andrea
: Izgatottan várom már. Nagyon lelkes vagyok, számtalan ötlet kavarog nap, mint nap a fejemben. A többi mentorral együtt igyekszünk olyan programokat is tervezni, amiket az online térben is megtudunk valósítani. Folyamatosan folynak a konzultációk, az ötletelések, tervezése. Bár az indulás nehéz ebben a helyzetben, igyekszünk betörni az egyetemi köztudatba. Hamarosan találkozunk személyesen és online is, addigis kövessétek a Mentorklubot a közösségi oldalakon.

Lukács Panna: A tréning után nagyon nagy lendülettel és rengeteg megvalósításra váró ötlettel kezdtem bele. Azóta a lendület megmaradt, az ötletek száma csak nőtt és alig várom, hogy minél többet meg is valósítsunk. Így októberre már belekóstoltam a mentorkodásba és különösen örülök, hogy többen is megkerestek, mertek kérdezni. Szuper érzés, hogy ezzel egyfajta bizalmat szavaztatok nekem.

Fülöp Vivien: Nagyon nagyon várom, mindennap többször nézem az e-maileket, hátha van már feladat. Remélem, hogy sokaknak segítség lehetek!

Béres András: Nagy kihívás lesz a TTK-n népszerűsítenünk a programot, de folyamatosan ötletelünk és dolgozunk az ügyön. Nagyon jó kis mentorcsapatunk lett és remélem minél több embernek segíthetünk bármilyen formában.

Köszönöm szépen mind a 4 mentornak az interjút!

Ezzel véget ért a Pécsi Tudományegyetem új hallgatói mentorainak bemutatása és bízunk benne, hogy mindegyik kar hallgatója megtalálja a számára megfelelő segítséget!