„Mindenki nagyon meglepődött, hiszen ilyen új WRC-re senki sem számított!” – Interjú Bútor Róberttel, a világ egyetlen Citroen C3 WRC tulajdonosával

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Minden hazai rally kedvelőt meglepett, mikor a hazai rally egyik meghatározó versenyzője, Bútor Róbert bejelentette, eladja mindkét versenyautóját. Ekkor sokak azt gondolták, hogy végleg befejezi pályafutását, ám nem sokkal ezután feltöltött egy videót, amiben burkoltan utalást tett egy új autó érkezésére. Az autó bemutatójára május 4-én került sor egy Facebook live keretein belül, és sokak meglepetésére kiderült, hogy az új autó nem más, mint egy aktuális szabályok alapján épített WRC (azaz World Rally Car) versenyautó, egy Citroen C3 WRC.

Ha érdekel, hogy milyen érzés nézőként részt venni egy rallye-n akkor kattints ide.

róbert

Az autó különlegessége, hogy ilyen autót csak nagy autógyártók üzemeltettek idáig. De mivel a Citroen gyári szinten kiszállt a 2019-es Rally Világbajnokságból minőségi pilóta hiányára hivatkozva, így ezután az egyik abban az évben épített példányt, a 20. karosszériaváltozatot megvásárolta az egyik leghíresebb francia motorsport csapat, a Saintéloc Racing. Így ekkor került előszőr privát kézbe. Ez az autó egyébiránt a hétszeres rally-világbajnok, Sebastien Ogier versenyautója volt, amellyel hat versenyt teljesített. Ezután az autó részt vett egy Pirelli által szervezett gumiteszten előfutóként a 2020-as Szardínia Rallyn, ahol szintén egy korábbi világbajnok, Petter Solberg vezette. Ezt követően 2021 áprilisában megvásárolta a korábban Citroen és Suzuki gyári támogatással versenyző, számos elsőkerék meghajtású kategóriában (S1600,F2) magyar bajnoki címmel rendelkező pilóta, Bútor Róbert. 

Idén hozzád került a világ egyetlen, nem autógyár által üzemeltetett, aktuális szabályok alapján épített WRC autója. Hogy jött képbe ez a lehetőség, hogy megvásárolj egy ilyet?
bútor róbertBútor Róbert: 1 éve terveztem már, hogy a meglévő 2 versenyautómat eladom, (Skoda Fabia R5 és Peugeot 306 Maxi) és az eladási árból veszek egy WRC-t. Természetesen egy régebbi (2013-2015) körülire gondoltam, mert ennek volt reális esélye. Bekértük az árajánlatokat Citroenre és Fordra, de a Citroen nagyon drága, a Ford pedig leharcolt volt, ezért elnapoltuk a projektet és felkészítettük a Skodát a 2021-es szezonra. Egy Rallyedreames interjúban a fentieket elmondtam, mire az egyik hozzászóló írta, hogy van egy C3 WRC eladó, és átküldte a tulajdonos elérhetőségeit. Kíváncsiságképpen kértünk egy árajánlatot és megírtuk, hogy a Skodát és a Peugeot-t be kellene számítani. Rövidesen érkezett a válasz, amin nagyon meglepődtem, mert egy jó ár, egy nagy alkatrész csomag és a Peugeot beszámítása is benne volt az ajánlatban. Erre rögtön igent mondtam, a Skodát pedig 2 nap múlva Puskádi Jani segítségével eladtam. Összességében az egész vétel és az eladások 3-4 nap alatt mentek végbe, amire azt hiszem, hogy kisebb csoda volt.

Hogyan reagált rá a többi versenyző, illetve maga a közeg, mikor bemutattad a versenyautót egy Facebook live keretében?
Bútor Róbert: Mindenki nagyon meglepődött, hiszen ilyen új WRC-re senki sem számított – még mi sem. Szerintem ez hozta meg az áttörést és a sikert, mert ilyen autót tényleg csak a VB-n lehet látni, most meg eljössz egy tesztünkre, és egész nap láthatod élőben!

róbert

Az autót éles helyzetben egy Cereden tartott aszfaltos, majd később egy murvás teszten mutattad meg a nagyközönségnek, ahova közel ezer ember látogatott ki. Véleményed szerint ez az autónak volt köszönhető vagy a személyednek?

Bútor Róbert: Szerintem mindkettőnek, de ez az autó tényleg egy kuriózum, tehát e nélkül biztos nem jöttek volna el ennyien. Persze én és a csapatom is nagyon kellett ehhez, hiszen komoly szervezés és a szurkolók pontos tájékoztatása nélkül ez a teszt nem lett volna ilyen profi! Minden percre pontosan működött, és a nézők is szuper fegyelmezettek voltak. Szerintem mindannyiunk számára óriási élmény volt mindkét teszt!

Mi a legnagyobb különbség egy R5 (Rally2) és egy WRC (Rally1) autó között vezethetőségben és teljesítményben?

Bútor Róbert: Szerintem a motorerő és a váltó a legnagyobb és legjobban észrevehető különbség. Ettől a kettőtől gyorsabb és élvezhetőbb! A motor mindig forgatja a kereket, a váltó pedig a kormányról való vezérlése miatt irgalmatlan feelinget ad.

Ahogyan tapasztaltam, elég kevés hozzám hasonló, egyetemista korban lévő fiatal látogatja a rally versenyeket. Szerinted ennek mi lehet az oka?
Bútor Róbert: Kicsit a mai fiatalok kényelmesebbek lettek, és nem igazán rajonganak az ilyen jellegű sportokért. A mi időnkben mindenki motorozott (Simsonnal), utána meg 17 éves korában jogsit szerzett és autózott, többen pedig rögtön versenyezni kezdtek, ma ez már teljesen másképp van. De az idők változnak, ezt el kell fogadni…

róbert

Mit üzennél a fiataloknak, miért érdemes kijárni rally versenyekre?
Bútor Róbert: Szerintem az erdőben lenni már önmagában is egy nagyon jó dolog, főleg egy jó kis baráti társasággal, és még keményen közlekedő versenyautókat és komoly látványt is kaphatsz. Mi régóta járunk versenyt nézni – ha nem indulok -, sátorozunk, főzünk, iszogatunk a tűz mellett és visszük a gyerekeinket is. Borzasztóan élvezik és mi is. Engem ez fog meg benne a legjobban.

Tehát ahogy Robi is mondta, ha tehetitek, látogassatok ki ti is a lakhelyetekhez lévő legközelebbi rally futamra vagy a legközelebbi Mecsek Rallyra, mert akár túrázással és baráti piknikezéssel is össze lehet kötni egy verseny nézését, nem utolsó sorban pedig nagyon látványos is tud lenni.