Hogyan oszd be okosan az idődet – tippek az őszi szünetre

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Sokszor kívánjuk, hogy bárcsak több mint 24 órából állna egy nap, ugyanis nincs elég idő elintézni a teendőket, maximálisan eleget tenni minden kötelességnek és még pihenni is. Szeretném nektek megmutatni, hogy ezekkel a praktikákkal igenis elég tud lenni 24 óra.

Most, hogy a legtöbb karon már beköszöntött az őszi szünet, ránk zúdult pár szabad nap, amit pihenéssel és az elmaradások pótlásával tölthetünk, érdemes előre, okosan megtervezni a hetet. Egyetemistaként a legelső dolog, amivel szembesültünk az az, hogy senki nem szól kétszer, nem rágja a szánkba a határidőket, nekünk kell megjegyezni és eleget tenni nekik. A legrosszabb eset, amikor mindent az utolsó pillanatra hagyunk, de magamból kiindulva, sajnos gyakran előfordul. Az előbb említett szokás elkerülése végett szeretnék megosztani veletek 5+1 praktikát, ami nagy segítség tud lenni mint az őszi szünetben, mint az egyetemi hétköznapok alatt.

1 . Tervezd meg már este a következő napodat!

Egy nagyon ismert, ám nem igazán használt praktika, hogy a nap végén ülj le, gondold át, hogy mik azok a dolgok, amiket sikeresen teljesítettél és melyek azok, amik másnapra maradtak. Vond le a következtetést, hogy mit kell majd másképp csinálnod és mi az, ami sikerült. Ezután fogj egy papírt és egy tollat, első lépésként írd össze a másnapi teendőket, feladatokat, majd rakd őket sorrendbe. Ebből következik a második tipp:

2 .  Vezess naptárat!

Amint kész van az a lista, amin rajta vannak a teendőid, érdemes egy olyan naptárba vagy rendszerezőbe beírni őket, ahol idősávok vannak feltüntetve. Ezáltal elkerülhetők az esetleges csúszások, semmiképp sem fogsz kifutni az időből. Ha kreatívabb vagy, és szeretnéd saját magadnak alakítani ezt a naptárat, akkor bátran ajánlom, hogy kezdj el egy bullet journal-t vezetni, aminek te szabhatod meg az egész színvilágát, tematikáját.

3 . Korlátozd a megszakításokat!

Ismerős lehet az érzés, amikor pont nekiállnál egy nagyobb feladatnak, de akkor jön egy telefonhívás, vagy eszedbe jut egy elintézetlen feladat. Ezekre  tipp, hogy ami halaszthatatlan feladat közbejön azt végezd el, de ne hagyd, hogy bármi is kizökkentsen, mert nagyon nehéz visszarázódni. Ez teljes egészében igaz a tanulásra is. Minden zavaró tényezőt ki kell iktatni a hatékonyság érdekében.

4 . Állíts prioritási sorrendet!

Magától értetődő lehet ez a negyedik pont, ám nagyon nehéz kivitelezni. Sokszor hajlamosak vagyunk arra, hogy az apróbb dolgokat előbb elvégezzük ezáltal elvéve az időt és energiát a fő feladatokról. A legoptimálisabb az, amikor a nagy teendőket végezzük el elsőkörben, mivel azok gondos koncentrációt igényelnek, majd levezetésképp jöhetnek a maradék apróbb feladatok. Nemhiába mondják, hogy reggel friss az agy. Ez tényleg így van. Személy szerint én az vagyok, aki reggel tud a leghatékonyabban tanulni, legjobban odafigyelni. Mindenkire ráhúzható viszont az, hogy reggel/ délelőtt sokkal frissebb és produktívabb vagy, úgyhogy ezt használjátok ki!

EZT OLVASTAD MÁR?  Milyen szakok várnak a BTK-n 2021-ben? 2. rész

5 . Motiváld magad!

Nagyon fontos, hogy ne ragaszkodj görcsösen az elkészített listádhoz, ugyanis az csak egy segítség, egy bizonyos szintű útmutatás. Ha 10 dolog közül csak 3-mat teljesítettél sikeresen, akkor se csüggedj. Hagyj időt magadnak, hagyd, hogy a rutinod részévé tudjon válni a rendszerezettség. Bele kell rázódni, ami nem egyszerű. Éppen ezért motiváld magad! Tűzz ki kisebb célokat, amelyek elérésekor valamivel megjutalmazod magad. Hidd el, bele lehet jönni, viszont akarni kell. Kényszerből sajnos nem lesz fejlődés, úgyhogy akarnod kell neked is a változást.

5+1 . Aludj eleget!

Rettenetesen fontos a megfelelő alvásmennyiség, hiszen ha kialvatlan vagy, romlik a koncentrációs képességed ezáltal a napi teljesítményed is. Nem az a jó megoldás, amikor éjszakába nyúlóan dolgozol, de természetesen adódhat erre is példa, sokszor előfordul. Sokkal jobb, amikor időben, még éjfél előtt lefekszel és korábban kezded a napot. Produktívabb leszel, valamint már a délelőtt folyamán kipipálhatod a listád egy részét. Valljuk be, hogy sokkal jobb 8-kor felkelni kipihenten és elkezdeni a napot, mint egy hosszú éjszakázás után délben kikelni az ágyból úgy, hogy már a fele nap eltelt.

Ezek javarészt közismert példák, de a legtöbben mégsem használjuk őket. Nagyon fontos az egyetemi évek alatt a rendszerezettség és ez a pár praktika jó kiindulópontot adhat a cél eléréséhez. Most, hogy itt az őszi szünet, van egy teljes hét, amiben ki tudjátok próbálni, hogy mekkora segítséget adhat a mindennapokhoz ez a pár pont. Soha nem késő változtatni, szóval kezdd el most!

 

 

 

2 thoughts on “Hogyan oszd be okosan az idődet – tippek az őszi szünetre

Comments are closed.