hűt

Hogyan hűtsük le magunkat légkondi nélkül?

+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

A hőség sokakat kikészít. Nem egyszerű feladat kényelembe helyezni magunkat vagy aludni, miközben kánikula van és a saját izzadságunkban fürdünk. De miért is olyan nehézkes álomba zuhanni nyáron? Az egyik oka ennek, hogy amikor lemegy a nap és besötétedik, a melatonin szintünk megemelkedik, fáradtnak érezzük magunkat, és ez egy jel az agy számára, hogy ideje nyugovóra térni.

Nyáron a nappalok hosszabbak, ezért a napfény később késztet minket az alvásra. A másik nehézséget az adja, hogy a szervezet a testhőmérséklet csökkentésével készít fel minket az alvásra, amit sokkal nehezebb elérnie hőségben. Ez úgy kivitelezhető, hogy a bőrön lévő erek nagyobbak lesznek a hő felszabadítása érdekében, így a testhőmérséklet csökkenésével együtt jár az álmosság és végül maga az alvás is. Több helyen nincs lehetőség légkondi alkalmazására anyagi vagy egészségügyi okok miatt, azonban ennek is van több alternatívája, hogy a hőségben se legyen teljesen elviselhetetlen a létezés.

Fogyasszunk csípős vagy meleg ételeket

Ez elsőre lehet borzasztónak tűnik, de valójában az emberek régóta küzdenek a hő ellen ilyen módon. És bár riasztónak tűnhet egy kis salsa elfogyasztása grillezés közben a napsütésben, megalapozott bizonyítékok utalnak arra, hogy ez segít lehűlni. A kapszaicin, ami a csípős ízért felel, hőérzetet képez a szervezetben, ezért aztán le is izzadunk tőle, ami pedig segít lehűlni.

„Az agy hőérzékelő központja a hipotalamusz, amelynek neuronjai a termosztátokhoz hasonlóan érzékelik, ha a testhőmérséklet a kívánatos értéknél alacsonyabb vagy magasabb, és annak megfelelően fokozzák vagy mérséklik a szervezet hőtermelését, illetve hőleadását: vagyis például meleg ételek fogyasztásakor a hipotalamusz, a belső testhőmérséklet növelésével a vér áramlását a bőrbe irányítja és jelez a szervezetnek, hogy hőleadással, azaz izzadással hűtse le a testet” – nyilatkozta egy másik lapnak korábban  Veresné Dr. bálint Márta dietetikus.  

hűt

Kevesebb sós étel és fehérje

A sós ételek és a fehérjék anyagcsere-hőt termelnek emésztésük során, valamint vízvesztést okoznak. Érdemes több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, és kisebb, gyakoribb étkezéseket tartani a nap folyamán. A tudósok évek óta ismerik az összefüggést az emésztés és az anyagcsere hő között: 1936-ban Dr. G. Booth és J. M. Strang kimutatták, hogy őrölt marhahús steak és párolt paradicsom elfogyasztása átlagosan 2 °C-kal emelte a bőr hőmérsékletét körülbelül 1 órával az étkezés után.

Tegyünk egy tál jeget a ventilátor elé

Ez a rendkívül egyszerű trükk utánozza a légkondi hatását talán a legjobban: csak tegyünk jégkockákat egy fémtálba, és helyezzük el egy járó ventilátor elé. Döntse meg a ventilátort úgy, hogy a levegő közvetlenül a jégre áramoljon, lehűtve azt. A hatás fokozható, ha a jeges tálba sót is szórunk, ugyanis a só miatt a víz olvadási pontja alacsonyabbá válik, ami télen a jégmentesítésre optimális, nyáron pedig a hűtést segíti elő.

hűt 

Kerüljük az alkoholt

Ez lesz itt a legkevésbé népszerű pont, különösen mert vége a húzós vizsgaidőszaknak, újra nyitottak kedvenc kocsmáink, ismét vannak fesztiválok és még sorolhatnám. Azonban az alkohol és a hőség kombója tényleg megviseli a keringési rendszert. Az alkohol és a hőség fokozza a vesék működését, kitágítja az ereket. Ennek következtében csökken a vérnyomás, a vérkeringés összeomolhat, és eszméletvesztés következhet be. Mindemellett a szívet is megterheli. Az izzadás létfontosságú szerepet tölt be, a hőleadást és a túlhevülés megakadályozását szolgálja, ennek segítségével lehet szervezetünk hőmérséklete állandóan 37 fok körüli. Ám az izzadsággal vizet és ásványi anyagokat veszítünk, amit csak alkoholmentes italok fogyasztásával lehet pótolni.

Remélem, többeteknek hasznos lesz ez a néhány egyszerű trükk, amit bevethetünk a legforróbb napokon

 

1 thought on “Hogyan hűtsük le magunkat légkondi nélkül?

Comments are closed.