Hogyan győzd le a másnaposságot?

Pécsi egyetemistaként biztosra veszem, hogy neked is volt már néhány túl jóra sikeredett estéd a haverokkal, aminek aztán másnap ittad meg igazán a levét. Fejfájás, szomjúság, egész napon át tartó fáradtság, ingerlékenység, fényérzékenység, szédülés, izomfájdalom a végtagokban és még sorolhatnám a másnaposság legszörnyűbb velejáróit.

Egy átlagos, egészséges ember óránként 8-12 mg alkoholt képes lebontani. Ennyi durván egy pohár sört, egy deci bort vagy két centiliter tömény italt tartalmaz. Ezt a tempót persze nehéz lenne fenntartani egy buli alkalmával, annál könnyebb viszont annyit inni, hogy a testben feldúsuljon az alkohol mennyisége. A korábban felsorolt tünetek súlyossága függ az elfogyasztott alkohol mennyiségétől és minőségétől, illetve az egyén érzékenységétől. Legelőször tisztázzuk azokat a dolgokat, amiket ilyenkor érdemes elkerülni, majd nézzük meg, hogyan küzdhetünk hatékonyan a másnaposság ellen az egész napon át tartó fekvés és szenvedés helyett. Persze a leghatékonyabb megoldás, ha mindezt megelőzzük és mértékletesen, okosan iszunk.

Amit semmiképp ne csinálj!

Biztos hallottad már a városi legendát, hogy „egy gyógysör és semmi bajod se lesz”. A mítosszal ellentétben, a „kutyaharapást szőrével” nem csak, hogy nem segít a másnapon, hanem eltolja a regenerációt. Ezen kívül ne igyál kávét! A koffein alap esetben jó lenne fejfájás ellen, de egyúttal fokozza a savtermelést, ami ilyenkor gyomorégést, émelygést, hányást okozhat. Ezen kívül a kávé a vízhajtó hatása miatt sem ajánlott másnaposan. Bár később említésre kerül majd a gyümölcslé, de például a narancslé nem a legjobb ötlet a gyomrodnak, a gyümölcs savtartalma is irritálhatja az érzékennyé vált gyomrot. Pont emiatt kerüld a zsíros ételek fogyasztását is, ezeket csak ivás előtt szabad enni, mert nagyon megterheli az amúgy is pocsék állapotban lévő gyomrunkat.

 

Mit tehetünk ellene?

Nézzünk meg pár módszert, ami beválhat!

  1. Folyadék!

A másnaposságot a dehidratáció okozza, ami a túl sok alkoholfogyasztás következménye. Éppen ezért ilyenkor nagyon fontos a folyadék utánpótlás. Sokan javasolnak szódabikarbónás ásványvizet, paradicsomlevet, de sok cukrot tartalmazó izotóniás italok vagy üdítők is jók lehetnek. A gyümölcslevekben lévő fruktóz segít beindítani a regenerálódást, vitaminban gazdagok, és felgyorsítják az alkohol kiürülését a szervezetből.  A gyömbér- vagy borsmenta tea pedig csökkenti a hányingerérzetet és a gyomorfájást is. Elég durván hangzik, de az uborkalé a tudomány szerint jó a másnaposság tünetei ellen. Az ecetes, sós víz segít a rehidratálásban, újratölti az elektrolit-készleteket és nátriumot is tartalmaz. Bármelyik mellett is döntünk, a lényeg, hogy minél több folyadékot és ásványi anyagot vigyünk be a szervezetbe, hiszen az alkohol pont ezeket hajtotta ki belőlünk.

  1. Egyél!

Fontos ilyenkor a kellő kajamennyiség, hogy visszakapaszkodj az életbe, persze nem mindegy, hogy mit eszel. A méregtelenítés érdekében ilyenkor jól jön a C-vitamin, multivitaminok, brokkoli, karfiol, illetve fontos a sok cukor bevitele. Ezen kívül gyógyító hatású a kivi, a banán és a spenót. Ezek a gyümölcsök és zöldségek tele vannak káliummal, amit az alkohol kiürít a szervezetből. Nem lehet könnyű gyümölcssalátával indítani egy kómás reggelt, pedig megéri. Egy tál zabpehely is jó választás, tele van B-vitaminnal, kalciummal, magnéziummal és vassal. A tojás pedig tele van olyan aminosavakkal, amik segítenek helyreállítani a máj működését. Az etanol lebontása során a máj termel egy acetaldehid nevű anyagot, ami a másnaposság kínzó tüneteinek egyik fő okozója. A jó hír, hogy a tojás segít semlegesíteni ezt. Ha szereted a halat, a hering megnyugtatja a gyomrot és magas ásványianyag-tartalmának köszönhetően helyreállítja a szervezet elektrolit-háztartását. És végül a valószínűleg legismertebb gyógymód ilyenkor egy tányér forró csirkehúsleves. Egyrészt nagyon jól esik, másrészt a benne lévő víz és kálium szintén segít helyre billenteni a májunk normális működését.

  1. Sport

Bár másnaposan valószínűleg a testmozgás az utolsó dolog lenne, ami eszedbe jutna. Ilyenkor amúgy is nagyon nehezen veszi rá magát bármire az ember, de egy könnyed séta sokat segíthet, utána meg jól eshet egy frissítő zuhany. A pulzus megemelkedik testmozgás közben, ennek következtében felgyorsul a méregtelenítés folyamata, hiszen több oxigént képes szállítani. Persze kerülni kell az extra sportteljesítményeket ilyenkor, mert a test eleve stresszhelyzetben van, ki van száradva, felgyorsul az alapkeringés. Ha túlságosan megemelkedik a vérnyomás, különböző szívritmuszavarok léphetnek fel.

Képek forrása:

Pexels.com

blog.cheapism.com

EnglishGermanHungarian