Ha nem jön álom a szemedre…Tippek álmatlan éjszakák ellen

Mi a véleményed?
+1
8
+1
+1
+1
+1
+1
+1

„Ha nem jön álom a szememre, mi juthatna ilyenkor az eszembe?”- tettem fel magamnak az ikonikus TNT dalában szereplő kérdést, nem is olyan régen egy teliholdas éjszakán. Ilyenkor ugyanis kész kihívás számomra elaludni. Ezzel azonban nem vagyok egyedül, hiszen biztosan Neked is voltak már éjszakáid, melyeknek nagy részét csak forgolódással, illetve életed kevésbé fényes pillanatain való töprengéssel töltöttél. Stressz, vizsgák miatti aggodalom, munka vagy éppen a kedvenc sorozatod utolsó évada… Csak pár dolog, ami képes megakadályozni Téged egy mély, pihentető alvásban. Ebben a cikkben, olyan tippek kerülnek felsorolásra , melyek  segítségével talán könnyebben el tudsz majd aludni. 

Mit tegyél, ha nem tudsz aludni?

A cikk első felében nézzünk pár azonnali megoldást jelentő tanácsot arra az esetre, ha éppen most is kétségbeesve keresgéled a „megváltást” jelentő módszert. 

1. Gondolkodj pozitívan

A „Túl késő van, most már biztos nem tudok aludni” , „Holnap hulla leszek”. Ugye neked is ismerősek ezek a mondatok? Próbáld meg az ezekhez hasonló negatív gondolatokról elterelni a figyelmed és fókuszálj minél inkább a pozitív dolgokra. 

2. Ne add fel könnyen

Ne aggódj és ne kezdj el pánikolni , ha esetleg 15 perccel lefekvés után nem tudsz egyből  elaludni. Teljesen normális, ha 15- 20 percig csak fekszel az ágyban. Ha azonban fél óra után sem sikerül az alvás, akkor kelj ki az ágyból és csinálj valami nyugtató dolgot pl. olvasás, nyújtás.

3. Állítsd be jól a hőmérsékletet

A hőmérséklet az egyik legfontosabb alvást befolyásoló tényező, így fontos, hogy ezt is figyelembe vedd. Átlagosan a 18-19 Celsius fok körüli szobahőmérséklet számít a legideálisabbnak. Ha pedig nem tudod kontrollálni a hűtés-fűtési rendszereket, akkor vagy burkolózz jól be , vagy térdtől lefelé takarózz ki. (persze a szörnyekkel azért érdemes vigyázni)

4. Hallgass zenét

Egy jó zene nagyon hamar képes elaltatni. Persze érdemes ilyenkor nem rockot vagy metált hallgatni (bár lehet valakinek ez válik be). A legjobbak erre a célra az akusztikus ,minél egyszerűbb, nyugtatóbb zenék. Plusz tipp: számos meditációs, illetve alvást segítő zenét találsz a Youtube-on, amiket kifejezetten ezért alkottak.

5. Podcastok, hangoskönyvek is segíthetnek

Válogass kedvenc podcastjaid, hangoskönyveid között, és hagyd, hogy a hangok megnyugtassanak, majd szépen lassan álomba merülj.  Fontos, hogy nem az a lényeg, hogy minél több információt megjegyezz, csak lazulj el. Plusz tipp: Ha tudsz angolul érdemes kipróbálnod a „Sleep with me” című podcastot is!

6. Hallgass fehér zajt

A fehér zaj esetében egy folyamatosan ismétlődő, egyforma hangról beszélünk, amilyen például a porszívó vagy a hajszárító zúgása is. Ez egy olyan módszer, amit régóta alkalmaznak csecsemők elaltatására is. Léteznek külön fehérzaj-generátorok, illetve fehérzaj-generáló alkalmazások is (pl.: White Noise Lite). Fontos azonban, hogy ezeket ne nagy hangerővel hallgasd!

7. Tegyél úgy, mintha álmos lennél

Elsőre elég viccesen hangzik, de hidd el, egy próbát megér! Azzal, hogy olyan dolgokra koncentrálsz, amiket akkor teszel, illetve érzel, mikor álmos vagy (pl. ásítasz, érzed, hogy húz az ágy) képes vagy becsapni az agyad. Így mielőtt észrevennéd, már valóban az is vagy és rövid időn belül elálmosodsz.

8. Figyelj a légzésre, a 4-7-8 légzéstechnika

Ez egy nagyon egyszerű gyakorlat, melynek segítségével könnyen megnyugtathatod idegrendszered, ellazíthatod izmaidat. Lényege a következő:

  • 4 másodpercen keresztül lélegezd be az orrodon keresztül a levegőt
  • Tartsd bent a levegőt 7 másodpercig
  • Majd fújd ki 8 másodpercen keresztül
  • Ismételj, amíg szükségesnek érzed

9. Igyál egy forró teát

Bármilyen finom, meleg tea szürcsölgetése segíthet. Viszont nyugtató hatásuk miatt a különböző gyógynövényekből, mint például citromfű, kamilla, levendula, macskagyökér készült teák kifejezetten hasznosak, ha alvásról van szó.

Ha semmi sem segítene

A következő tippek nem az azonnali, jóval inkább a hosszú távú megoldásban segítenek. Fontos ugyanis, hogy bizonyos változásokat hozz az életmódodat illetően, ha gyakran küzdesz álmatlansággal. (Ha ez különösen nagy problémát jelent számodra, akkor pedig érdemes szakértőhöz fordulni) 

    • Alakíts ki egy alvási „menetrend”. Határozd meg körülbelül mikor mész aludni, mikor kelsz fel
    • Ne aludj túl sokat délután, kutatások szerint a délutáni szieszta, akkor a legpihentetőbb, ha ideje 15-30 perc körüli
    • Igyekezz minél aktívabb lenni
    • Ne egyél sokat lefekvés előtt
    • Az elektronikus eszközök lehetőleg minél távolabb legyenek tőled a szobádban
    • Kerüld a túlzott koffeinfogyasztást

Források:

https://egy.hu/aktiv/te-is-nehezen-alszol-tippek-almatlansag-ellen-106657

https://images.app.goo.gl/ZoWL4H1H7CR29jwn8

1 thought on “Ha nem jön álom a szemedre…Tippek álmatlan éjszakák ellen

Comments are closed.