Ingyenes és hétköznapi gyógyír a stresszre: az ölelés

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Sokszor a leghétköznapibbnak tűnő dolgok azok, amelyek nagyobb jelentőséggel bírnak, mint gondolnánk. Mi, emberek, elég furcsa természettel rendelkezünk, és az apróságok is nagymértékben képesek kihatni napi hangulatunkra. Ha csak néhány példát kellene hoznom, akkor megemlíteném, hogy nem mindegy, hogyan is indítjuk a reggeleinket, de egy vizsga eredménye is befolyásolja, hogy aznap este milyen időtöltést választunk.

De ha belegondolunk, legyen akár boldog vagy szomorú egy pillanatunk az élet viharában, egy dolog mindkét esetben ott van: az ölelés. Akár a siker, akár a keserűség súlyától megrökönyödve, mindig jó, ha ezt a „terhet” megoszthatjuk valakivel.
Történetesen július első szombatja hivatalosan ennek az átlagosan 3 másodpercig tartó lelkifröccsnek a napja, így hát nem mehetünk el mellette szó nélkül. Néhány érdekes tényt hoztam nektek, amellyel megmutatom, hogy ez az apró összeszorítás mekkora dolgokat rejt magában, és nem csak a léleknek, de a testnek is gyógyír.

1. Egy valóságos hormongyár

Azért, hogy a szervezet a külvilág ingereire megfelelő választ tudjon adni és fenntartsa a belső környezet állandóságát, a testünk hírvivőket alkalmaz, ezeket nevezzük hormonoknak. Ezek azok, amelyek a hangulatunkat is befolyásolják, és különböző hatások következtében termelődnek. Talán nem is gondolnánk, hogy egy ártatlannak tűnő ölelés milyen folyamatokat indít el bennünk fizikai értelemben is a lelkiek mellett azáltal, hogy hormonokat szabadít fel. A továbbiakban ezeknek a különböző hatásaira hozok példát.

ölel

2. Igazi stresszoldó

Ahogy azt biológia órán már mindenki megtanulhatta, a mellékvese számos hormont termel, amelyek sokféleségük révén rengeteg hatást hordoznak önmagukban. Nem meglepő ezek után, hogy ebben a szervben, ennek is pontosan a kéregállományában termelődik a stresszhormonként emlegetett kortizol.

Habár a stressz a mindennapi életünk szerves részét képezi, főleg, ha az ember még egyetemista is, meg kell próbálnunk kicsit kiszakadni a valóságból, mert az állandó stressz a szervezetet leterheli, amely számos kellemetlen következménnyel jár. Egyetlen hosszabb ölelés már elég ahhoz, hogy a következtében egyéb hormonok által a kortizol szintje lecsökkenjen, így a stressz helyére a nyugalom léphet.

3. Depresszió elleni tabletta

Sajnos előfordulnak időszakok, amikor a rossz hangulat állandósulva depresszióvá növi ki magát. Ilyenkor a melankólia szürkesége veszi át a fényes emlékek és pillanatok helyét. Szerintem mindannyian átéltünk már egy-egy vizsgaidőszakot, amikor az elhatalmasodó stressz sokszor ledöntött volna minket a lábunkról, ezért különösen oda kellett figyelnünk arra, hogy a hangulatunkat javítsuk.

Erre sok módszer létezik, de ahogy azt szoktuk emlegetni, sőt, gyakran kifogásnak is használni a diéta csalásánál, a csoki „boldogsághormonokat” szabadít fel. De csak a csoki teszi ezt? Természetesen nem! Egy hosszabb átkarolás elég ahhoz, hogy hatására oxitocin szabaduljon fel a szervezetünkben, amely szerepet játszik az emberi kapcsolatok kialakulásában, fokozza az érzelmi kötődést. Bizonyítottan kimondható: az ölelés biológiai szempontból is lelki támasz!

ölel

3+1. Volt és nincs – fizikai fájdalomcsillapító

Az előbb már említettem, hogy az oxitocin mit okoz, de ez csak egy tulajdonsága a többi között. A keletkezése ugyanis nem csak a szocializációt, a nyitottabbá válást segíti, de egyúttal a félelemérzetet is elűzi. Nem hiába öleljük meg egymást szorosan valamelyik nagyobb feladat, akadály leküzdése előtt, nem igaz? Egy effektív nyugtató, ami csak jó hatással rendelkezik. Kár, hogy ilyen nem kapható a boltokban…

Emellett, bár ez nem mindennapos esemény, a születésünket is ennek a hormonnak köszönhetjük. Nem feltétlenül kell megölelnünk valakit azért, hogy az oxitocint stimuláljuk. Elég sokszor a jelenlét is, egy kézszorítás, egy simogatás, így a fájdalmak is csökkenthetők. Nem véletlenül olyan gyakoriak azok a szülések, ahol az édesapa is jelen van.
De azért azt se veszítsük szem elől, hogy nem csak az emberek képesek egymásból ezt kiváltani. Ugyanez a helyzet akkor, ha kiskedvencünket szeretgetjük.

ölel

Egy mondás szerint: „Napi 4 ölelésre van szükségünk a túléléshez, napi 8 a szinten tartáshoz, és napi 12 kell a gyarapodáshoz.” Sajnos az utóbbi időben nem lehetett csak úgy egymás nyakába borulni, óvatosabbnak kellett lenni, de ez nem marad így mindörökké.
Ha őszinte vagy magaddal, akkor neked mennyi a napi adagod?

Úgy gondolom, hogy a fentebb említett indokok elég meggyőzőek ahhoz, hogy ha kevés ez a szám, akkor ezen változtass. Nem csak a te napodat, közérzetedet és ezzel az életedet teheted szebbé vele, de egyúttal azét is, akit éppen a karjaidban tartasz, legyen az bárki. Legalább ma ne maradj ki belőle!

Ahogy az ölelésekből sem érdemes kimaradni, úgy a tartalmas nyár gondolatát sem szabad elengedni. Ha tudni szeretnéd, hogy mi az a 15 dolog a nyári bakancslistádra, amit feltétlenül programba kell iktatnod, akkor olvasd el ezt a cikket is!

Források: kiemelt kép, kép1, kép2, kép34

1 thought on “Ingyenes és hétköznapi gyógyír a stresszre: az ölelés

Comments are closed.