formula-e

Formula-E a széria, amely leválthatja a Formula-1-et (?)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Napjainkban egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos járművek környezetbarát tulajdonságaik miatt. Az autósportnak mindig is volt egy ilyen vezérelve, hogy azt, amit a néző a versenypályán vagy gyorsasági szakaszon lát, megjelenjen a közutakon is. Így jött képbe 2012-ben a Formula-E versenysorozatának ötlete.

Maga a széria elindítását egy viszonylag hosszú, kétéves előkészülés előzte meg, amely indokolt is volt, hiszen ekkoriban még csak az igazán fejlett országokban volt elterjedt maga az elektromos autózás, és maga az autókínálat is jóval csekélyebb volt, mint manapság. Egy teljes éven át az ex Forma 1-es pilóta, Lucas Di Grassi tesztelte a kísérleti autót. Év végén hivatalosan is bejelentették, hogy elindul a 2014-2015-ös szezon, amely az autósportokban eléggé formabontó volt, hiszen a szériák többsége egy év alatt zajlik le. Ezen kívül több más érdekesség is van, amely különbözik a legtöbb szériától.

Versenypályák helyett utcai pályák

A versenysorozat különlegessége, hogy nem külön versenycélra épített pályákon versenyeznek, hanem nagyvárosi közúton felépített pályákon. Ezzel a néző a helyszínen szinte közvetlen közelről élheti át a verseny hangulatát, másrészt pedig ugyan azokon az utakon versenyeznek a pilóták, ahol nap mint nap emberek ezrei vezetnek. Azonban ennek is van árny oldala. Mivel a szűk utcák miatt nincs szinte semmilyen bukótér, mint egy épített pályán, emiatt egy apró hiba tönkreteheti a pilóta versenyét, vagy akár súlyos balesetet szenvedhet. Ez a probléma a széria első futamán kijött, ahol is Nicolas Prost, a négyszeres Formula 1-es világbajnok Alain Prost fia ütközött Nick Heidfeldel, és egy hatalmas baleset lett belőle

Azonos karosszéria, különböző motorok

Az autók egységesen ugyanúgy néznek ki külsőleg. Ezt a karosszériát az igen nagy múltú Dallara készíti a Spark Racing Technologyval közösen. Viszont ezen kívül minden mást, akkumulátort, villanymotort már az autógyártók saját maguk állítják elő. Eddig kétfajta karosszéria típust használtak a sorozatban, az első még jobban hasonlít egy hagyományos formaautóra, a második generációs viszont sokkal jobban különbözik az elsőtől, a hátsó szárny gyakorlatilag eltűnt az autókról, és belekerült a pilóta fejének védelméül szolgáló glória is.

formula-eformula-e

Előzés elősegítése I. – FanBoost

Ez a szabály lehetővé teszi, hogy a néző beleszóljon a verseny alakulásába. A szavazás a verseny rajtja után 15. perccel zárul le. A legtöbb szavazatot kapott versenyző öt másodpercig extra teljesítményt szabadíthat fel a motorból a futam második felétől. Ez a plusz erő nagy segítség lehet egy esetleges előzési kísérlet során.

Előzés elősegítése II. – Attack Mode

Ez a szabály kicsit hasonlít egy másik szakágban (ralikrossz) használt szabályhoz, a Joker körhöz, amikor a pályának egy másik nyomvonalán egy hosszabb kört kell megtennie a verseny alatt a pilótának kötelező jelleggel. A Formula-E-ben az a különbség, hogy elég csak a pálya azonos nyomvonalán a kijelölt szélesebb íven áthaladni, és a pilóta + 50 kilowatt teljesítményt tud aktiválni az egyenesben, ezzel szintén elősegítve egy esetleges előzést.

A sorozat helyzete jelenleg

Ettől az évtől kezdve fontos mérföldkőhöz érkezett a sportág. A Nemzetközi Automobil szövetség ettől az évtől kezdve hivatalosan is világbajnoki sorozattá nyilvánította a bajnokságot, így innentől kezdve az egyéni és konstruktőri bajnokság győztese hivatalosan is a legmagasabb bajnoki ranggal büszkélkedhet. A covid járvány igen nehéz helyzetbe sodorta magát a szériát, mivel elég erősen épít arra, hogy a szurkolókat minél közelebb hozzák a sportághoz. A széria nagy vonzereje maga az elektromos technológiával való versenyzés, emiatt több nagy autógyártó száll be a sorozatba. A Porsche például a hosszútávú autóversenyzési projektjét hagyta abba 2017-ben a Formula-E kedvéért. Emellett a Mercedes, Audi, Jaguar, BMW, Nissan és az Ázsiában igen népszerű Mahindra gyártó is képviselteti magát, tehát összesen hat gyári istálló vesz részt a sorozatban. Összehasonlításképp, a Forma-1-ben ez a szám mindössze három.

formula-e

A sorozat jövője – Képes lehet felváltani a Formula-1-et?

Erre kicsi esély van, de mivel ennyire dinamikusan fejlődik a versenysorozat, és maga az autóipar is az elektromos hajtást részesíti előnyben, könnyen lehet, hogy közvetlen konkurenciája lesz a Formula-1-nek, vagy legalábbis szorosan ott tud lenni mögötte népszerűségben.