fald-fel-szinesen_pecsi_egyetemistak

Fald fel a szivárványt – avagy egyél színesen!

+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0

A Skittles szlogenjét tovább gondolva, a gyümölcsízű cukordrazsé gyártóinak igazuk van. Ugyanakkor, a szüleinknek, nagyszüleinknek és a pedagógusoknak is. Valóban a gyümölcs és zöldség fogyasztás pozitív hatással van szervezetünkre, de ez alól a csokoládé és a kávé sem kivétel. Szakértők állítása szerint, mindegyik étkezésnél érdemes lenne legalább 7 színt fogyasztani, ám kiegészíthetjük plusz 2 színnel. De, hogyan faljuk fel a szivárvány mind a 7 színét? A továbbiakban megtudhatjátok!

Piros

A piros színű ételekben fellelhetőek azok a tápanyagok, amelyek csökkenthetik a daganatos megbetegedések kialakulásának veszélyeit. A két legfontosabb ezek közül: a likopin és a kapszaicin. A görögdinnye, a paradicsom, a piros színű paprika telis-tele van likopinnal. Ugyanakkor a chili és a paprika zsírégető, valamint fájdalomcsillapító hatással bír. Természetesen, a szerelem színe más finomságokat is felruházott, mint az eper, gránátalma, vörösbab, cseresznye, vörös húsú tonhal, cékla, alma és a ribizli.

Rózsaszín

A következő ételeket nem csak a lányoknak ajánlom, hiszen ki tudna ellent mondani egy finom lazacnak. Bizony, a medvék -mézen kívüli- kedvenc vacsorája bőségesen gazdag az Omega-3 zsírsavban. A finom hal bevitele után preventíven kezeljük a szív- és érrendszeri betegségeket. A rózsaszín gyümölcsöket se felejtsük el. Az isteni málna vitaminokkal és rostokkal gazdagodott, mely hatással van az emberi szervezet anyagcseréjére és emésztésére. Továbbá a pink grapefruit nem csak fagylaltban ízletes. A kesernyés grapefruit gyakorlatilag 100% C-vitaminból áll, ami elengedhetetlen a testünk számára. Húsokat tekintve sose felejtsük el a csirkemellet, feltéve, ha eszünk húst.

Narancssárga

A napnyugta színe egészségmegőrzéssel bíró, magas A-vitamin és C-vitamin tartalmú ételeket tudhat a magáénak. Jól ismerjük ezeket, de lehet, valamelyik finomság kimaradt a tudástárunkból. Egyértelműen a narancs, a mandarin és a sárgarépa tekinthető narancs színűnek. De ide sorolható a mangó, az édes burgonya, a nektarin, a kurkuma, illetve a mennyei papaja. Mindegyik egy igazi vitaminbomba, ami olyan energiát biztosít számunkra, hogy garantáltan kitart nap végéig. A citrusfélék ugyanis stimuláló hatásúak. Különösen jó a reggeli éhgyomros-narancsleves művelet, ugyanis az előző napról visszamaradó emésztetlen táplálékokat segíti eltávolítani a szervezetünkből.

Sárga

Narancssárga színtársával egyetemben, sok-sok vitamint tartalmaznak a sárga színű ételek. Emellett immunrendszererősítőek, valamint rendkívül sok ásványi anyagot és antioxidánst birtokolnak. Bőségesen raktároznak gyulladáscsökkentő és trombózismegelőző (bromelain, lutein) alapanyagokat. Tudtad, hogy a sárga élelmiszerek védik a szemünket a stressztől és az UV-sugaraktól? Ezért sürgősen írd fel az étrendedbe a banánt, a sárgadinnyét, a mézet, a kukoricát, a pomelot, a citromot, a tojássárgáját, az ananászt, a gyömbért, a sárga paprikát és a sütőtököt is. Fontos tudni, hogy a sárga élelmiszerek hashajtó hatással bírnak.

Fehér

A fehér csodák visszaállítják a rossz koleszterinszintet, valamint az élelmi rostokban sincs hiánya. Ezek a hófehér, tiszta színű ételeink a következők: körte, kókusz, karfiol, zeller, burgonya, tojásfehérje, tofu, rizs, paszternák, fok- és póréhagyma. Az alábbiak jó források az antioxidáns élelmiszereknek.

Zöld

Ha felsorolnánk a zöld színű ételek előnyeit, sosem érnénk a végére. Napjainkban ismert összes létező vitamin és ásványi anyag megtalálható ezekben az élelmiszerekben. Ezért nélkülözhetetlenek, az alábbi tápanyagforrásokat ne hagyd ki az étkezéseidből: avokádó, saláta, brokkoli, lime, zöld paprika, spárga, petrezselyem, uborka, menta, kivi, cukkini, olívabogyó, spenót, kelbimbó, zöldbab és zöldborsó. Érdemes lenne zöld teát is fogyasztani, amely nem csak, hogy finom, de fogyasztó hatással is bír. Emellett segít az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór tüneteinek enyhítésében. Fontos, hogy a zöld ételek a legkiválóbb fiatalító szerek.

Lila

Levendula mezőre gondolva töltsük fel tányérunkat padlizsánnal, lilahagymával, káposztával, szilvával és szőlővel. Természetesen ne egyszerre. Gyönyörű színű ételek, hatalmas szükséglettel. Él a feltételezés, miszerint az ellágsavak megakadályozzák a kialakult rákos sejtek tovább fejlődését. De nem tudhatjuk, hogy tévednek-e vagy sem. Inkább fogyasztjuk őket bőségesen! Ugyanakkor lila színű barátaink antocianinnal vannak tele, amelyek helyrehozzák az agyi funkciókat, továbbá a szívbetegségek megelőzésében segít. 

Kék

A vitaminokban és flavonoidokban gazdag kék színű ételek az ízletességen túl, roppant fontosnak számítanak. Különösen az agyi, a szív és az emésztőrendszer egészséges működésére szolgálnak, ugyanakkor a betegségekkel szembeni ellenállást biztosítják. Így a szervezetünket a kékszőlő, a fekete áfonya, a szeder, és a kökény fogyasztásával védelmezzük a továbbiakban. 

Barna

Harmonikus, nyugtató és felszabadító. Ilyen a barna szín. Ez az ételeknél sincs másképp. Összegyűjtöttem Nektek, miket érdemes fogyasztani: barnarizs, datolya, hajdina, mandula, gomba, csokoládé (abból is az ét), teljes kiőrlésű- és barnakenyér, dió, mogyoró és kávé. Ám, nem szabad túlzott fogyasztásba keveredni. A kávé antioxidáns hatású, LDL-koleszterin szint emelő, ugyanakkor függőséget tud okozni. A csokoládé pedig ásványi anyagokban gazdag, de kizárólag csak a 70%-os. Ugyanis tele van káliummal, cinkkel és szelénnel. A belőle fakadó boldogsághormont szerintem nem szükséges részleteznem.

A Pécsi Egyetemisták Magazinjánál számos cikket olvashattok az ételekről, vitaminokról és étkezésről: 

Ételek a hatékonyabb tanulásért, “De akkor te mit eszel?” – Egyszerű, húsmentes ételek I. , Vitamin kisokos (kimondottan egyetemistáknak)

 

Forrás: https://www.delimano.hu/article/szivarvany-a-tanyeron-a-szines-etelek-elonyei, https://hirvilag.hu/article/szivarvany-a-tanyeron-ezert-erdemes-szines-gyumolcsoket-es-zoldsegeket-enni-4992405 , Pexels

2 thoughts on “Fald fel a szivárványt – avagy egyél színesen!

Comments are closed.