Az év oktatója a BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KARon- Interjú Fekete Tamással

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
3
+1
+1
+1
+1

Létezik az egyetemen egy bizonyos felmérés, ami az oktatók teljesítményét hivatott értékelni. Mivel az egyetemi oktatás alapvetően a tanár-diák interakción alapul, egy ilyen kérdőívnek igenis van létjogosultsága. Az OMHV (Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése) kérdőív egy, az egyetemi hallgatók számára megválaszolandó kérdéssor, ami által az oktatók visszajelzést kapnak a munkájukról.

Mivel senki sem tökéletes, ezért az oktatók munkájához is úgy szükséges a diákok visszajelzése, ahogy a diákok fejlődéséhez elengedhetetlen az oktatók értékelése. Vannak azonban oktatók, akik nem hívei a párbeszédnek, és nem is fogadnak el semmiféle segítséget. Mások pedig kifejezetten kérdezgetik a tanulókat, hogy van-e bármilyen ötletük arra, hogy az előadás jobb legyen. Viszont ez a felmérés sem tökéletes. Sokan panaszkodnak a kérdőív pontatlanságára, illetve a  rendszeresen alacsony részvételi arány a diákok körében azzal magyarázható, hogy nem nagyon lehet példát felhozni arra, hogy valóban változás történt volna akár rengeteg panasz hatására.

Fekete Tamás, az Angol Nyelvészeti Tanszék oktatója nyerte az Év Oktatója Díjat az előző két félév OMHV értékelései alapján. Most őt kérdezem.

Mikor döntötte el, hogy tanár lesz?
Fekete Tamás: Az egyetem alatt. Én igazából fordítónak készültem, BA-s voltam, nem tanáris, abban az időben még nem is volt ilyen osztatlan képzés, mi a második BA-s évfolyam voltunk a rendszer bevezetése után. Akkor még ez a kétlépcsős tanárképzés volt, BA és MA. Én azt a fordító szakirányt végeztem el itt Pécsett, de a tudomány már akkor is érdekelt, főleg a nyelvtörténet része. Az MA alatt gondoltam azt, hogy ezzel szeretnék komolyabban is foglalkozni. Nekem nincs tanári végzettségem, csak a sima diszciplináris MA-t végeztem el. Egy fordítói végzettségem van. A doktori képzésben való részvétellel, illetve a doktorandusz státusszal nyertem jogosultságot arra, hogy az egyetemen taníthassak. A nyelvtanítás és nyelvtanulás egyébként mindig is érdekelt, de soha nem abba az irányba mentem el, inkább a tudomány oldaláról csöppentem bele a tanításba, de nagyon szeretem csinálni.

Ön adjunktus, előtte tanársegéd volt. Most kapta meg ezt a díjat az oktatói évek alatt először?
Fekete Tamás
: Igen, ezt most kaptam meg először.

Milyen érzés volt átvenni?
Fekete Tamás: Jó érzés volt. Ez egy pozitív visszajelzés nekem a hallgatók felől, hogy lehet, valamit jól csinálok, vagy nem csinálok annyira borzalmasan. Jó motiváció arra is, hogy fejlődjek, és hogy jó irányba haladjak tovább.

Tudta előre, hogy a Kari Tanácson díjat fog kapni, vagy váratlanul érte?
Fekete Tamás: Egy héttel előtte hívtak fel a HÖK Tanulmányi Bizottságából, és mondták, hogy én kapom ezt a díjat több kollégával együtt. Tehát azt tudtam, hogy a Kari Tanácson lesz díjazás, de maga a tény, hogy mindez egy díjátadó ceremónia keretein belül történik, az teljesen váratlanul ért.

Gondolta volna, hogy valaha díjat nyer az oktatási teljesítményével?
Fekete Tamás
: Megmondom őszintén, nem.

Én egy borzalmasan kishitű ember vagyok, és mindig azt gondolom, hogy amit csinálok, azon lehetne javítani, meg biztos, hogy mások ezerszer jobban csinálják.

Úgyhogy én nem számítottam arra, hogy engem díjazni fognak. Nagyon kellemes meglepetés volt, nagyon örülök neki. A hallgatóimnak köszönhetem, hogy ezt megkaptam, mert az ő értékelésük alapján történt.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Pécsi Bölcsészkar oktatói ezért döntenének most is a PTE mellett!

Mit gondol, mi a sikerének titka?
Fekete Tamás: Nagyon nem szeretem a tekintélyelvűséget, hogy a tanárokra mindig, minden esetben fel kell nézni, mert ők szentek, sérthetetlenek, tévedhetetlenek.

Én egy emberarcú tanár próbálok lenni, igyekszem minden órám úgy megtartani, hogy figyelek a hallgatóimra, figyelek arra, hogy ők mit mondanak, miképp reagálnak.

 Nem úgy megyek be egy órára, hogy ezen az anyagon most mindenképp végig akarok érni, hanem próbálom a hallgatók igényeihez, reakcióihoz, céljaihoz mérten alakítani azt, hogy merre megyünk el egy órán. Mindig meghallgatom a hallgatóimat, kikérem a véleményüket egy saját kérdőív formájában, és amit ők mondanak, hogy min kéne javítani, azt én igyekszem megtenni. Talán úgy tudnám összefoglalni, hogy bevonom a hallgatóimat abba, hogy kölcsönösen tanuljunk egymástól, és úgy gondolom, hogy egy hajóban evezünk, ugyanaz a célunk. Ők teljesíteni szeretnék a tárgyaikat minél jobb eredménnyel, és én is szeretném azt, hogy ők valamiféle plusszal menjenek el az óráimról.

Hogy zajlik ezen kérdőívek kiértékelése? Ezt nem csak önök kapják meg, ha jól értettem.
Fekete Tamás: Ezt a díjat a HÖK adja, tehát ők és a kari vezetés biztosan látják. Egyébként több kollégával is beszéltünk erről, hogy valamiért a Neptun nem szereti az OMHV-t, így nekünk rendszeresen nem jelennek meg ezek a kiértékelések. Erről próbáltunk több irányba elindulni, de egyelőre még nem sikerült ezt megoldani. Tulajdonképpen a Neptun bevezetése óta fennálló probléma. Azt tudjuk, hogy a hallgatóknak mindig jelez a félév végén, hogy ki kell tölteni a kérdőíveket. Ezen kívül én azért is szoktam saját kérdőíveket kitöltetni, mert a Neptun-ban nem mindig kapjuk meg.

Mekkora jelentőséget tulajdonít ezen kérdőívnek?
Fekete Tamás: Nagy jelentőséget tulajdonítok nekik, mert ezeken keresztül kapok visszajelzést arra, hogy a hallgatóknak mi a véleménye az órámról, mi az, amin esetleg változtatni szeretnének, mi az, ami szerintük jól működik. Mert óra közben én is érzem azt, ha egyik téma nem igazán úgy jött le, ahogy szerettem volna, és folyamatosan szeretném magamat szakmailag is fejleszteni, és ennek egy nagyon fontos része a hallgatói visszajelzés, mert mi ezt értük csináljuk. Ők tudják a legjobban, hogy mennyire jön át az anyag, amit én át szeretnék adni, és ezt csak ők tudják megmondani. Sok hallgatótól például azt hallottam, hogy félnek kitölteni az OMHV-t, mert azt gondolják, hogy hiába állítólag névtelen, de a Neptun-ba bejelentkezve kell kitölteni.

Volt már olyan, hogy változtatott valamit egy bizonyos értékelés vagy vélemény miatt?
Fekete Tamás:
Igen, volt olyan, hogy a nyelvészeti bevezető előadásomon sokan írták azt, hogy első félévben eléggé sűrű az anyag, és a vizsga is nehéz volt. Akkor azt csináltam, hogy kivettem olyan dolgokat, amikkel későbbi tárgyakon részletesebben foglalkoznak, és a vizsgának a típusát is megváltoztattam.

Köszönöm szépen az interjút, további sok sikert kívánok!

Képek forrásai:
-http://magazin.pecsibolcsesz.hu/uploads/content_images/img_8965.jpg
Pécsibölcsész Facebook oldala