Az ,,egyetemi depresszió’’

Egyetemi tanulmányaid alatt érezted már magad szomorúnak, lehangoltnak, állandóan fáradtnak heteken keresztül? Érezted már úgy, hogy egy mókuskerékbe kerültél, amiből nincs menekvés csak valami drasztikus lépés által? Vesztetted már el a motivációdat, lelkesedésedet és életkedvedet nemcsak az egyetem iránt, de főként amiatt?

Ha a válaszod igen, valószínűleg te is az áldozata lettél az ,,egyetemi depressziónak’’. Bár ez a kifejezés csupán egy szófordulat és nem orvosi diagnózis, tünetei nagyban hasonlítanak a nagybetűs depresszióhoz. A fentebb említetteken túl jellemző tünete lehet még a szorongás, ingerlékenység, nyugtalanság, étvágytalanság, alvászavar és további kellemetlen érzések és testi elváltozások egész tárháza egészen az öngyilkosság gondolatáig.

Okok

Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár társadalmunkra amúgy is egyre jellemzőbb ez a kedélybetegség, az egyetemisták, illetve friss diplomások körében kimondottan gyakori?

Leggyakoribb eset, hogy az effajta tünetek közvetlenül a továbbtanulás, az egyetemi élet megkezdése után jelentkeznek. A fiatalok általában ilyenkor elhagyják otthonukat és egy teljesen új városba kerülnek, ahol egyedül kell boldogulniuk, egy ismeretlen közösségbe kell beilleszkedniük. Mindehhez egy új, szokatlan életstílus is társul, aminek fő elemei a függetlenség és az önállóság. Sokakat örömmel tölt el a lehetőség, hogy végre elszakadhatnak szüleiktől és saját döntéseket hozhatnak, gondoskodhatnak magukról. Az öröm pontosan addig tart, míg ki nem ürül a hűtő, meg nem telik a szennyeskosár és meg nem érkezik az első befizetendő számla. Ezután következik az, hogy gyorshívóra rakjuk anyát, a nagyobb bőrönddel utazunk, csak hogy beleférjen a szennyes, meg egy jóadag lefagyasztható kaja. Továbbá az ,,ááá nem vagyok éhes, pénteken úgy is megyek haza” és a ,, vennem kell egy új pulcsit mert az összes koszos’’ szituációk. És akkor még szóba sem került a tanulás, mert végül is azért megy egyetemre az ember, nem?

Így sokakban honvágy alakul ki és nosztalgiával tekintenek vissza a nem is olyan régen még utált gimnazista évekre. Emiatt elveszítik önbizalmukat, nyíltságukat, gyakran elszigetelődnek, vagy pont ellenkezőleg belevetik magukat minden földi jóba, ami teljesítményromláshoz, mértéktelen alkoholfogyasztáshoz, gyakori dohányzáshoz és felelőtlen döntéshozatalhoz vezethet. Ez a nem túl egészséges életmód pedig egyenes út a depresszióig.

 

Vizsgaidőszak

És azok számára, akiknek mindez meg sem kottyant és élvezik az új életüket új barátaikkal, vagy épp otthonról tanulnak, mert közeli egyetemet választottak ott van a szemeszter legizgalmasabb periódusa, a mindenki által úgy várt vizsgaidőszak. Ha idáig sikerült is kiegyensúlyozottnak maradni, szinte biztos, hogy a következő 4-6 hét nem fog másról szólni, csak a napi legalább 10 óra tanulásról, töménytelen mennyiségű kávé fogyasztásról és a sikertelen vizsga gondolata okozta álmatlan éjszakákról, mely végére nem is olyan meglepő, hogy szinte mindenki kimerülten, a maradék lelkesedését is elvesztve, esetleg sikertelen vizsgák miatt csalódottan, önértékelési problémákkal telve tér haza.

Mindezek ellenére mégis akadnak kivételek, akik bár nem problémamentesen, de gördülékenyen és végsőkig motiváltan képesek végigcsinálni minden szemesztert és az egész egyetemet. Biztosan te is álltál már ilyen ember előtt kérdőn, hogy hogyan képes nyugodtan, élettel telve venni egyik akadályt a másik után. A jó hír pedig, hogy ez nem valami hókuszpókusz. Néhány egyszerű életmód- és gondolkodásbeli váltással te is képes lehetsz gyarapítani e személyek táborát. És hogy mik ezek a változtatások?

Sport

A kiegyensúlyozott életmód egyik fő titka a testmozgás. Biztos hallottad már a ,,sporttal az egészségért’’ kifejezést, ami nemcsak a testi, de a lelki egészségre is utal. Szinte mindegy, hogy milyen sportot választasz, a lényeg, hogy kellően megterhelő legyen és heti rendszerességgel legalább 2-3-szor űzd. Ez amellett, hogy rendbe teszi a testedet, növeli az erőnlétedet és kitartásodat, rendszerességet is visz életedbe. Legtöbbeknél az alvási problémákat is megszünteti és az önbizalmat is növeli, a pozitív környezetváltozásról és ismerkedési lehetőségekről nem is beszélve. Mindegy, hogy egyéni, vagy csapatsport, egyedül végzed-e vagy társaságban, a lényeg, hogy jól érezd magad és be tudd illeszteni mindennapjaidba. Van, akinek már pár kör futás, vagy egy óra a kondiban is sokat segít, az egyszer biztos, hogy nálam egyik sem jött be. Viszont a csoportos jóga és aerobik annál inkább. Úgyhogy ne félj kipróbálni új sportokat, a rengeteg lehetőség közül biztosan találni fogsz valami neked tetszőt.

Rendszeresség

A már emlegetett rendszeresség egy másik kulcs a megoldáshoz. Érdemes napirendet készíteni, vagy legalább végiggondolni a napi, heti teendőket, hogy észben tudjuk tartani azokat és időben teljesíteni is őket. Egy valóságos, vagy elképzelt pipákkal teli lista pedig kit nem tenne boldoggá? Általános elégedettséget ad a nap végére, és ha valóban használjuk és be is tartjuk azt, teljesítményünk is növekedni fog és egyre több sikerélményünk lehet.

Táplálkozás

A rendszerességbe beletartozik az önápolás, gondoskodás magunkról és környezetünkről. Minden reggel fésülködés, fogmosás, beágyazás, esténként egy rész a kedvenc sorozatunkból, vagy egy gondosan elkészített, kiadós vacsora. Innen pedig át is térnék a manapság oly divatos, de az egyetemisták körében kissé elhanyagolt témára, ez pedig nem más, mint a helyes táplálkozás. El kell, hogy mondjam, egész gyűjteményem van zacskós levesekből, úgyhogy ezen a téren nekem is van hová fejlődni, de már odafigyelek, hogy elég vizet igyak, megfelelő mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget egyek és már inkább gyümölcslét választok kóla helyett. Ezentúl már nem ódzkodok annyira a főzés gondolatától és pár egyszerű, de annál táplálóbb és egészségesebb ételt el is tudok készíteni. Ezek az apró változtatások pedig rengeteg segítettek, hogy energikusabbnak és egészségesebbnek érezzem magam.

Gondolkodásmód

Emellett ami még igazán nagy változást hozott az életembe, az a pozitív gondolkodásmód. Hajlamos vagyok beleesni az önsajnálat sötét gödrébe, még az átlagnál is gyakrabban, ahonnan csak a hozzám legközelebb álló személyek képesek kirángatni. Jellemző rám, hogy befelé fordulok, és inkább egyedül szenvedek, ami a legrosszabb, amit nehéz időszakokban tehet az ember, ahelyett, hogy segítséget kérne és a szeretteire támaszkodna. Ennek megváltoztatására alkalmaztam a ,,fake it till you make it’’ kifejezéssel emlegetett módszert, melynek lényege, hogy addig erőlteted magadra az egyik általad vágyott viselkedésformát, míg valóban olyanná nem válsz. Így sikerült elérnem, hogy nyílt, segítséget elfogadó és ezzel együtt egyre inkább segítséget nyújtó, a legkilátástalanabb helyzetben is pozitívan gondolkodó személy legyek.

Az általam említett változtatásokon túl még egész könyveket lehetne írni ebben a témában, amik meg is íródtak. Továbbá rengeteg film, videó, blog készült erről szólóan, amikből én magam is mazsoláztam, hogy kigyógyítsam magamat az ,,egyetemi depresszióból’’. Így ha tapasztaltál magadon effajta tüneteket, vagy csak elégedetlen vagy a mostani életmódoddal, buzdítalak, hogy ne félj változni és változtatni.

Képek forrásai:

https://www.apa.org/topics/depression

https://www.concernhealth.com/resources/article/mood-lifting-tips-for-a-quick-pick-me-up

EnglishGermanHungarian