A pécsi divat

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

A hazai divat-és designtörténet írás legújabb könyve a Színfalak mögött – A magyar divat című nagy és vaskos képes album, melyben rögtön a legelső oldalakon a Hamerli márka, valamint a 1961 Kesztyűmanufaktúra Pécs újra alapításának történetét is olvashatjuk.

Bevallom, személy szerint nem szeretem a hasonló albumokat, ugyanis kevésbé tartom hitelesnek a vaskos, korábbi idők emlékét idéző, komolyságot közvetítő médiumban piacra dobott albumokat. Főként olyan környezetben, ahol az emberek elsősorban nem feltétlenül egy súlyos albumot – enciklopédikus szerkezetűt – emelnek le a polcaikról. Vajon nem lett volna-e célszerűbb az ötven magyar márkát bensőségesen bemutató album formátum helyett valamilyen környezetbarát vagy éppen mediatizált megoldás? Örömmel megnéztem volna egy kutató- és újságírói munkán alapuló dokumentumfilmet, sorozatot a hazai divat témájában vagy akár egy progresszív digitális projekt részeként is örömmel olvastam volna a márkákról. 

Miközben kisebb és nagyobb hazai márkákról olvasunk, bepillantást nyerünk a vizuális anyagon keresztül a műhelyekbe, a tervezés folyamatába. A könyvben olvashatunk a pécsi kesztyűgyártásról, valamint Petőházi Szilveszter tevékenységéről és a Hamerli nemzetközi sikereiről is. Valójában azon gondolkozom, hogy nem szerves része-e már valamennyi márkának a márkatörténet – a storytelling műfaja – a pozícionálás folyamatában, s ugyan a textus hozzájárul a hazai divattörténet egy kortárs mintavételéhez és a magyar divat egy pillanatának feltérképezéséhez, azonban hol vannak azok a márkák és tervezők, akik nem kerültek be az albumba? Mindenestre öröm, hogy a pécsi divat hírnevét is öregbíti a könyv, és a márka jelenléte a hazai és nemzetközi piacon. Mindenestre a könyv hiánypótló, hiszen részletesen ismerhetünk meg 50 hazai designmárkát. Ti milyen pécsi márkákat ismertek és szerettek? Írjátok meg nekünk kommentben!

Csalár Bence: Színfalak mögött – A magyar divat. Book Kiadó Kft., 2020, 352. 

Források