A koronavírus hatása a használtautó-piacra – Interjú a Becsületesnepperrel.

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
1
+1
+1
+1
+1

Az év nagyon erősen indult a használt autó eladások szempontjából mind az országban, mind a Das WeltAuto Magyarország számára. 8-10 százalékos emelkedés volt tapasztalható, mint minden évben.  Az emberek egyre több autót vesznek, egyre nagyobb a piac felvevőképessége.

Azonban a koronavírus mindent felborított, márciusban az egész ország lezárása kihatott a gazdaság ezen részére is. Májusban viszont megjelentek az ügyfelek, és hatalmas használt autó vásárlásba kezdtek. A roham akkora volt, hogy a vírushelyzet ellenére úgy tűnik, több autót adtak el a WeltAuto hálózatában októberig, mint tavaly egész évben. Ennek kettő oka lehet. Az elsőnek köze van az euro árfolyamához, amely emelkedésének hatására az új autók ára is megnőtt. A tapasztalat azt mutatja, hogy az emberek inkább a változatlan árú használt autók felé fordulnak, minthogy többet fizessenek egy új autóért. A második ok pedig az, hogy az autógyártók a mostani helyzet miatt szállítási nehézségekkel küzdöttek. Ha egy beszállítónál felüti a fejét a vírus, akkor nyilván megakad az egész folyamat, egy autógyárnak azonban folyamatosan szüksége van arra a sok alkatrészre, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a gyártási folyamat működni tudjon. Pontosan ehhez hasonló esetek miatt lehet hallani olyan híreket is, hogy egy apró alkatrész beszállítási nehézsége miatt több száz autó nem tud elkészülni. Ezt a rengeteg időt és pénzt leginkább azzal lehetett megspórolni, hogy a vásárlók választottak egy pár éves, kiváló állapotban lévő használt autót. Ez a helyzet váratlan szituációt is eredményezett. Mivel az emberek nem érezték magukat anyagi biztonságban, ráadásul az üzletek is bezártak – köztük az újautó-értékesítő szalonok -, több száz darabos raktárkészlet halmozódott fel a márkakereskedőknél, amikre június és júliusban több százezres, akár milliós kedvezményeket adtak.

A külföldről behozott autók piaca eközben erőteljesen lelassult. A magas euro árfolyam az importnak is gátat szabott, a csökkenés majdnem 20%-os. Erre viszont tekinthetünk jó hírként is, ugyanis kevesebb öreg, környezetszennyező, balesetveszélyes autót hoznak be az országba. Az importált autók közel kétharmada így is 10 év körüli, jelentős részük pedig 20 évesnél is idősebb.

Szerettem volna megkérdezni egy független autószakértőt is erről a témáról, így Kroneraff Istvánhoz, ismertebb nevén a Becsületesnepperhez intéztem pár kérdést a behozott használt autókkal kapcsolatban. A Youtube csatornáját már egész régóta követem, rengeteg érdekes videót készít, tanácsokat ad a használt autó vásárlással kapcsolatban, illetve az embereket épp foglalkoztató témákról mondja el a véleményét. Személyes kedvenceim tőle az úgynevezett Roadmovie-k, amelyekben megörökíti nem mindennapi kalandjait Németországban, amikor használt autókra vadászik. Természetesen van használtautó-kereskedése is, így nem volt kérdés, hogy kit kérdezzek meg.

EZT OLVASTAD MÁR?  ERASMUS a Covid idején- Dóri Valenciából

Mióta foglalkozik használt autók importjával? 

Kroneraff István: 1992-ben kezdtem még másodállásként, 1996-óta csak ezzel foglalkozom.

Mit gondol, miért van ekkora piaca az öreg autóknak? Hisz azokból van rengeteg itthon is. 

Kroneraff István: Nagyon egyszerű a válasz, erre van pénze az embereknek. Az új autók ára az euró elszállásával az egekbe szökött. Nem sok embernek van pénze egy új autóra.

Miért akar valaki külföldi prémium autót venni olcsón, aminek a javítási költségei szintén prémium kategóriába tartoznak? Vagy ebbe bele sem gondolnak? 

Kroneraff István: Ebbe nem gondolnak bele az emberek, csak “villantani” akarnak a prémiummal, azt gondolják ők is többet érnek, ha prémium autóból szállnak ki. Amikor meg az A6-osnak tönkremegy az elektromos kéziféke, mert tönkremegy, akkor sírás van. De elég csak arról beszélni, amikor gumit kell venni meg akkumulátort.

Miért nem elégednek meg az emberek egy itthon vásárolt, 10 év körüli autóval? Talán nincs megfelelő választék? 

Kroneraff István: Nincs, mert a magyarok egy része tákolja az autót, nem karbantartja, tisztelet a kivételnek.  Jobb minőséget lehet kint venni, és nagyobb a választék.

Mennyire vannak az importált autók jobb állapotban, mint hasonló típusú és márkájú társaik itthon? Vagy ez csak egy általános tévhit?

Kroneraff István: Itthon is van jó autó, és kint is van szemét, de könnyebb jót venni kint. A jó viszont drága kint is. A művészet ebben az, hogy jót kell venni olyan áron, hogy profitot lehessen csinálni rajta. Nagy divat lett nepperkedni, minden bohóc autókereskedőset játszik, de soknak fogalma sincs erről a szakmáról.

Létezik már külföldi elektromos autók importja? Ha nem, lesz ilyen belátható időn belül?

Kroneraff István: Létezik, és egyre nagyobb mértéket fog ölteni, az újra nem sok embernek van pénze, az még mindig a gazdagok játszótere, de igény van a villanyautóra.

Köszönöm szépen az interjút!

 

A képek forrásai:
-https://index.hu/gazdasag/2020/06/18/auto_hasznalt_auto_majus_60_ezer/
-https://dizelnavigator.hu/wp-content/uploads/2019/06/Becs%C3%BCletesnepper3-1.png

1 thought on “A koronavírus hatása a használtautó-piacra – Interjú a Becsületesnepperrel.

Comments are closed.