A kívánság – Önzetlenül, másokért

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
3
+1
2
+1
+1
+1

Nem angyalok, egyszerű emberek Ők, akik megpróbálnak nehéz helyzetben lévők életébe fényt, reményt – s még ennél is többet – csempészni. Nem az elismerés hajtja őket, hanem a tenni és segíteni akarás. Fontosnak tartom, hogy ezeket a hétköznapi csodákat minél többen megismerhessék, mert azon kívül, hogy mentőövet nyújtanak az embereknek, másoknak is példát mutatnak. Az adományozások időszaka – általában – a Karácsony elmúltával elcsendesedik, de a Kívánság apró csapata egész évben tevékenykedik. A videoblog megálmodójával, a szószólójukkal, Zaveczki Tiborral készült interjúmat olvashatjátok a következő sorokban.

Azoknak az olvasóinknak, akik nem ismernek titeket és a tevékenységeteket, kérlek, mondj néhány szót magatokról.  Honnan jött az ötlet, hogy készítsetek egy ilyen kívánság-teljesítő, sokak számára örömöt szerző műsort? Mikor alapítottátok a csapatot, hányan dolgoztok együtt? Főállásban végzitek a tevékenységeteket vagy más munkátok mellett szenteltek ennek időt?

Zaveczki Tibor: Tízen évvel ezelőtt, hétvégenként egy miskolci rádióban voltam műsorvezető. Ez amolyan hobbi volt akkoriban, az egykori Radio Juice majd a Radio Eper nevű rádióállomásoknál. Karácsony közeledtével – az éteren keresztül – mindig gyűjtöttünk rászoruló gyerekeknek és családjuknak ajándékokat, ami teljesen természetes, hiszen az ünnepi időszakban az egész ország megmozdul. Szerettem volna valamit tenni csak úgy… ünnepek nélkül… hétvégén, vagy szerdán, vagy épp amikor időm engedi. Így jött „A kívánság” címmel az ötlet, hogy beteg, vagy nehéz sorsú gyerekek álmait fogjuk valóra váltani. Kezdetben egyedül vágtam neki, a barátaim örökítették meg ezeket a pillanatokat, majd később három fősre duzzadt a csapat, és úgy tűnik ez a végleges létszám. A kívánságokat átlagemberekként váltjuk valóra, fizetség nélkül, önszántunkból, munka után. Foglalkozásunkat tekintve, Vivien kozmetikai termékeket értékesítő diák, Nikó légiutaskísérő,  én pedig egy miskolci étterem ebédfutára vagyok. Nikónak jó kapcsolatai vannak, szervez-tervez, cselekszik. Vivi ügyes a háttérmunkában, Facebook üzeneteket szűr és válaszol meg, ötletel, én pedig próbálok ebben is, abban is részt venni. A végén pedig jól szétbőgjük magunkat. Jó kis csapatmunka ez. 

A gyerkőcök keresnek meg titeket üzenetben, vagy ajánlás útján történik a kiválasztás? Mik a feltételei a műsorba való bekerülésnek?

Zaveczki Tibor: Mindkettőre van példa. Volt olyan is, hogy mi láttunk  vagy olvastunk valahol egy nagyon szívszorító történetet és megkerestük az édesanyát, hogy egy élménnyel szeretnénk hozzájárulni gyermeke (pl. Levi, A kívánság 3. része) gyógyulásához. Az anyuka – Karolina – örömmel fogadta és nagyon nagy meglepetést sikerült okoznunk, amikor a fiával elhitettük, hogy moziba visszük, ahol egyébként még soha nem járt. A szokásos reklám – és bemutatók után azonban nem a rajzfilm kezdődött el, hanem én jelentem meg a filmvásznon, majd a teremben is, hogy elmondhassuk: valóra váltjuk Levi álmait. A nézők állva tapsoltak a kissrácnak, s csak ezután kezdődött a meglepetések sorozata. Érdemes ezt a részt (is) megnézni. https://www.facebook.com/227390067813293/videos/716544609274241

  A videóitokban többször elhangzik a csoda szó, ezzel a jelzővel jellemezhetjük a tevékenységeteket. Miből merítetek erőt ehhez, a sokszor lelkileg megterhelő feladathoz?

Zaveczki Tibor: Valóban elmondhatjuk, hogy nemcsak fizikálisan megterhelő egy-egy kívánság megszervezése, hanem lelkileg is. Nem titok, hogy sokszor könnyekkel küszködve olvasunk el egy- egy üzenetet, hiszen felfoghatatlan értelmezni olyan mondatokat, hogy “Glória vagyok, 12 éves..háromszor meghaltam … újraélesztettek … de csak 1% esélyem van a gyógyulásra …”  

Idő kellett, amíg össze tudtuk szedni magunkat ezeket látva és kitaláltuk, hogy milyen módon fogjuk kivitelezni Glória kérését. Aki látta, tudja mekkora örömet sikerült  okoznunk neki.  (A kívánság  6. része) Nagyon sok múlik a gyerekek, a szülők, az orvosok hozzáállásán és biztosra vesszük, hogy ezek az élmények erőt adnak a nehéz időszakokban. Az ő történetét közel 2 millióan látták, s az 1 % esély ellenére megműtötték és  ma már gyógyultan él. Mi ez, ha nem csoda? Ha egy picit hozzájárulhattunk a gyógyulásához, akkor már megérte. Ezek az élmények és a nézők szeretete ad erőt ahhoz, hogy tovább folytassuk.  https://www.facebook.com/227390067813293/videos/483481905579892

Mennyi idő, míg leszervezitek egy-egy kívánság teljesítését? Milyen fázisok előzik meg a forgatást?

EZT OLVASTAD MÁR?  Mert a jogi karon megéri jól tanulni…

Zaveczki Tibor: A szervezés átlagosan 2-3 hónapig is eltarthat. Ez függ a kérés tartalmától, kivitelezhetőségétől, az anyagi keret megteremtésétől, a kívánság specifikusságától, zenehasználati engedélyektől, s az ismert emberek, a meglepetés személyek időbeosztásától. A jelenlegi helyzetben nagyon nehéz lenne egy repülést vagy külföldi utazást megszervezni, hiszen a határok zárva, repülőjáratok szinte nincsenek, a külföldi út után karantén, este 8-ra haza kell érni, rengeteg cég, aki éppen egy-egy élményt biztosítani tudna, bezárásra kényszerült. 

Ha a járvány időszakától eltekintünk és minden “normálisan” működik, akkor is valóban hetekig, hónapokig tart egyetlen kívánság megvalósítása. Hihetetlen, de a követőink, nézőink nem is sejtik, hogy az a 10-12 perces kisfilm, amit ők látnak, mennyi időt, pénzt, energiát emészt fel. 

Hogy zajlik egy videó felvétele, hosszú anyagokból vágjátok össze az adásokat?

Zaveczki Tibor: A forgatás általában 2 vagy 3 kamerával történik. Ez azért van így, mert alapvető hitvallásunk, hogy a gyerek nem színész. A nagy pillanatot nem lehet újra- és újra felvenni, nem kérhetjük meg, hogy ezt most vegyük fel újra. Egyetlen esély van, ezért is használunk több kamerát. Alapvető célunk az, hogy a gyerekeknek örömet okozzunk, de nem titok: szeretnénk elgondolkodtatni is az embereket. Emlékszem, hogy bő 1 évvel ezelőtt Budapest egyik szegényebb kerületében jártunk, ahol 3 gyönyörű kislány lakott az édesanyjukkal (A kívánság 7. része). Egyikük kívánsága csak egy ágy volt, hogy legyen hol aludni, de mindannyian örültek volna kis pancsolásnak, hiszen náluk nem volt fürdőszoba, így nagyon nehézkes volt a mindennapi tisztálkodásuk is. Meglepő, hogy ennek ellenére mennyire tisztán, ápoltan jártak iskolába akkor is.  Szívfacsaróak és elgondolkodtatóak ezek a pillanatok, hiszen többségünk számára semmi különös nincs abban, ha hazamegyünk és melegvíz folyik a csapból, és nem a földön fekszünk egy matracon, hanem ágyban hajtjuk álomra a fejünket. Ott, akkor, el is döntöttük, hogy egy hétvége alatt átvarázsoljuk a lakást. Ehhez persze egy nagylelkű építési vállalkozó is szükséges volt, emellett Nikó és Vivi is éjt nappallá téve tette a dolgát. Amíg a lányok az édesanyjukkal egy wellness szálloda vendégszeretetét élvezték, addig mi minden percet kihasználva, kora reggeltől  másnap hajnalig dolgoztunk, hogy kész legyünk a meglepetéssel. Amikor beléptek a lakásba, természetesen nem hittek a szemüknek …

https://www.facebook.com/227390067813293/videos/2774506245939143

Van lehetőség nektek segíteni? Ha igen, hogy lehet? 

Zaveczki Tibor: Mindegyik kívánság egyedi, így előre soha nem tudjuk, hogy mire lesz szükségünk, de ha valakinek jó céges kapcsolatai vannak, ami jól jöhet egy jövendőbeli kívánság kapcsán, akkor örömmel vesszük a megkeresést, vagy felajánlást a Facebook oldalunkon. 

Tevékenységük elismeréseként „A kívánság” csapata 2020-ban Jószolgálat-díjat vehetett át, melyet a szakmai zsűri és a közönség által megválasztott, több mint 800 jelölt közül kapott meg. A díj kezdeményezésének célja elismerni és szélesebb körben megismertetni a szociális szektorban dolgozó szervezeteket és önkéntes segítőket. 

Ha érdekel munkásságuk, követhetők a fent linkelt videókban, valamit Facebook oldalukon. 

https://www.facebook.com/akivansag/