A képzéseink széles palettája elsősorban és mindenekelőtt Pécs rendkívül gazdag kulturális közegének köszönhető-interjú Dr.Lengyel Péterrel a pécsi művészeti kar dékánjával

Mi a véleményed?
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Mint már több cikkünkben is írtuk a felvételi időszak rettentően fontos egy diák életében és ehhez szeretnénk segítséget nyújtani és alternatívákat mutatni. Én, bár nem művészként tanulok a PTE Művészeti Karán, el tudom képzelni, hogy milyen sok szempontot kell szem előtt tartani, ahhoz, hogy egy művészbarát környezetben tanulhass tervezőként, zenészként vagy akár festőként. Fontos a korszerű felszerelés, hogy minél több hely, élmény legyen ihletforrásul, amikből utólag alkothatsz és elég gyakorlóhely ahol reggeltől estig nyugodtan zenélhetsz. Szerintem a pécsi művészeti kar egy tökéletes hely ahol mindened meglehet, amire művésztanulóként szükséged van . A kar maga a Zsolnay Kulturális Negyedben található, ahol folyamatos mozgás van a turista és iskolás csoportok miatt, így a város egyik leghangulatosabb helyévé teszi azt az épületcsoportot, amiben minden nap tanulsz. Mondhatni az egész komplexum egy nagy zöld terület, ahol megpihenhetsz a napközben és kiszellőztetheted a fejed két óra között, továbbá egy igen családias környezetben lehetsz, ahol mindenki igyekszik segíteni és szívesen befogad a baráti körébe.

Ha művésznek tanulnál tovább és még nem adtad le a felvételi jelentkezésed,akkor ez a cikk tökéletes számodra. A fentebb említett szempontok meglétéről és a művészeti kar lehetőségeiről kérdeztem dékánunkat,  Dr. Lengyel Pétert, akinek köszönöm a válaszait, hiszen óriási segítség volt. 

Hogyan értékelné a művészeti kar tavaly tavaszi és őszi félévének teljesítményét? Hogyan oldották meg a pandémia szülte helyzetet?

Dr.Lengyel Péter: Mint minden oktatási intézmény esetében a Művészeti Karon is kihívást jelentett a pandémia miatt kényszerűségből bevezetett online oktatás. Mivel művészeti területen gyakorlatorientált a képzések döntő része, ezért további nehézségeket jelentett az oktatás folytatása, hiszen a vizuális területen a műtermi és műhely háttér nélkül egy sor feladatot eleve nem lehet kiadni otthoni körülmények között a hallgatóknak, míg a zenei képzések esetében problémát jelentett a napi rendszerességgel történő próba és gyakorlás feltételeinek további biztosítása, illetve a közös muzsikálás lehetőségének megszűnte. Az oktatás mellett pedig a vizsgák megszervezése sem volt egyszerű. Ráadásul tavasszal mindez váratlanul ért bennünket. Ugyanakkor mind az oktatók, mind a hallgatók nagyon jól reagáltak a rendkívüli helyzetre, mindenki hamar beletanult az új alkalmazásokba és az oktatás tartalmilag is a lehető legkisebb csorbát szenvedte el. Ősszel, egy fokkal jobb volt a helyzet, hiszen számítottunk arra, hogy a félév második felében újra kénytelenek leszünk bevezetni az online oktatást, ezért a gyakorlati órákat előre csoportosítottuk az elméleti órák helyére, míg az elméleti órák a félév második felében a gyakorlati órák időpontjára kerültek.

Milyen eddigi szakokra lehet jelentkezni és van-e valami újdonság e tekintetben?

Dr.Lengyel Péter: A PTE Művészeti Kara egyedül az országban négy művészeti területen is indít képzéseket: zeneművészet, képzőművészet, alkalmazott művészetek végül színház- és filmművészet területén. Zenei és vizuális területen klasszikus művész szakjaink vannak, hangszeres, illetve festő, szobrász, tervezőgrafika, kerámiatervezés, továbbá művész-tanár képzések. A színház- és filmművészet területén 10 szakirányú továbbképzést hirdetünk. Az új képzéseink közül fontos megemlíteni az osztatlan intermédia-művész képzést és a tárgyalkotás Ba szakon a textil- és divattervezés szakirányt, míg az elméleti képzéseink közül pedig a művészettörténész Ma szakot.

Más művészeti karokhoz, egyetemekhez képest mekkora az egyetemről való kiesési ráta?

EZT OLVASTAD MÁR?  Híres férfiak, akik inspirálóan hatnak- a Pécsi Egyetemisták Magazinjának szerkesztősége szerint

Dr.Lengyel Péter: A művészeti területen összevetve más tudományterületeken látható arányokhoz képest sokkal kisebb mértékű a lemorzsolódás. Ennek oka, hogy nálunk a hallgatók rendkívül elkötelezettek a választott szakmájukhoz.

Mennyire gondolja korszerűnek az oktatók tanítási módszereit?

Dr.Lengyel Péter: Az alkotó művészet általában a jelenre reflektál, az előadóművészet pedig a jelennek szól. Ebből kifolyólag elkerülhetetlen a képzések folyamatos tartalmi felülvizsgálata, hiszen a pályára való felkészítés egyik legfontosabb kritériuma, hogy a jelen kihívásai között állják meg helyüket a hallgatóink. Szinte minden képzésünk a klasszikus iskolázottság és a kortárs művészi lét együttes felvállalására alapoz.

 

Milyen programokkal,lehetőségekkel „szoktatják” hozzá a diákokat az iskolán kívüli megmérettetésekre?

Dr.Lengyel Péter: Akkreditációs kötelezettségünk, hogy a hallgatóinknak bemutatkozási lehetőséget biztosítsunk. Így állíthatnak ki a Széchenyi téren lévő Nádor Galériában, vagy muzsikálhatnak a Zsolnay Negyedben lévő Liszt Ferenc Hangversenytermünkben. Ezen túlmenően igyekszünk minél több kiállítási vagy fellépési lehetőséget biztosítani akár országosan, akár a határokon túl. Továbbá több pályázat és ösztöndíj segíti a hallgatókat a tanulmányaikban, ilyen például a festőknél a Tolvaly Ernő díj vagy a Fundamenta által támogatott Amadeus alkotói díj.

Mennyire partner a város a művésztanulók fejlődésének segítésében? Milyen előnye származhat a diáknak ha Pécsre jelentkezik?

Dr.Lengyel Péter: Mint korábban említettem, a Művészeti Kar képzési portfólióját tekintve unikális a magyar művészeti felsőoktatásban. A képzéseink széles palettája elsősorban és mindenekelőtt Pécs rendkívül gazdag kulturális közegének köszönhető. A Kar alapítói ennek a kulturális erőtérnek voltak a meghatározó mesterei, művészei. Ahogyan inspiráló volt a város a karunk létrejöttében, reményeim szerint, az idén alapításának 25. évfordulóját ünneplő Művészeti Kar legalább ennyire inspiráló Pécs kulturális életére. Bízom benne, hogy ez a kölcsönösség továbbra is jellemző lesz.